Refresh, refresh, refresh. Kari Anne Solfjeld Eid trykker om og om igjen. Kinovisningen er på Cinemateket på fredag og billettene kan ikke kjøpes, de må vinnes.

– Dette er et veldig spennende øyeblikk, vinnerne ikke er offentliggjort ennå, sier Kari Anne.

– Vi aner ikke hvor stor interessen er, men jeg vet at de som har lyst, har veldig lyst.

Det er ikke så rart at hun er spent.

«Veronica Mars»-filmen, som fortsetter der den elskede tv-serien slapp, kommer antagelig ikke til å få særlig mange kinovisninger her til lands.

Joda, hun kan alltids se den med vennene sine når den slippes digitalt samme dag, men kino er morsommere.

På et vis er det nesten litt urettferdig om Kari Anne ikke får se filmen på lerret, hun har tross alt lagt ut noen hundrelapper for filmen allerede.

Ifølge Warner Bros. har over 91.000 fans fra 25 forskjellige land bidratt med totalt 5.7 millioner dollar til finansieringskampanjenKickstarter som gjorde filmen mulig.

440 av de som støttet filmen er nordmenn, deriblant Kari Anne.

– Jeg har lagt 50 dollar i filmen. Men da får man tilgang til filmen på premieredagen, t-skjorte, klistremerker og følge med på utviklingen også.

Hva er det med serieskaper Rob Thomas’ for tidlig kansellerte TV-serie om Veronica Mars, spilt av Kristen Bell, som gjør folk så dedikerte at de putter hundrevis av kroner inn i å få et par timers fortsettelse?

Handlingen følger Veronica, en high school-elev som også jobber som privatetterforsker, i likhet med faren. Serien starter med at Veronicas venninne (Amanda Seyfried i en tidlig rolle) blir drept, og over spennet av første sesong etterforsker Veronica drapet samtidig som hun løser mindre saker og må balansere det hele med high school-tilværelsen.

Serien startet i 2004 og gikk i tre sesonger før det brått var slutt. Seertallene var så som så (i likhet med en annen fantastisk Rob Thomas-serie, «Party Down»), men de som ga serien en sjanse oppdaget kjapt at den hadde langt flere kvaliteter enn det som var synlig på overflaten.

– Den er mye mer enn hva man ville forvente av en serie som utseendemessig ser ut som en vanlig tenåringsdramaserie, sier Steffen Stø i Serienytt.

Han har vært fan av serien siden første sesong kom på DVD en gang i 2005, og er også blant dem som har puttet penger inn i å få filmen laget.

– For meg handler den mye om familie og om feilgrep. Det er en serie som tar for seg arbeidermiljøet og konflikten mellom de rike og fattige, og serien tok også for seg hvordan det er å se mennesker som individer fordi den er interessert i ideen om at ingen er som de ser ut til å være. Folk er ikke bare gode eller onde – det er grunn til at vi er de vi er.

Slik føler også Kari Anne det.

– I 2013 er det lett å si at det er et kjennetegn ved en god tv-serie at ingen av rollefigurene er endimensjonale, at alle karakterene har gode og dårlige trekk. For ti år siden var ikke den kompleksiteten vanlig i en tv-serie, og i hvert fall ikke i en som var rettet mot et yngre publikum.

I utgangspunktet hadde hun faktisk avskrevet serien.

– Jeg er ikke en av de opprinnelige fansene. Da jeg så den på tv for ti år siden avskrev jeg den fordi førsteinntrykket var pastellfarget og glossy. Det var først da Netflix kom og jeg fråtsa de tre første sesongene at jeg ble hekta.

En som var med nesten fra start er Anja Regine Schönhaug.

– Serien er ikke veldig tung, men den har masse elementer fra film noir, sier hun.

Veronica er en sånn rappkjefta, tørrvittig gumshoe som finner ut av ting både gjennom å gå systematisk til verks og ved å manipulere, lure og snakke for seg. Hun er en Frøken Detektiv som egentlig er mer Philip Marlowe enn Nancy Drew.

Anja elsker også kjemien mellom Kristen Bells Veronica og av-og-på-kjæresten Logan, spilt av Jason Dohring.

– På skjermen har de en kjemi av en annen verden. De er ikke noe drømmepar og sliter med å slippe hverandre nær, men jeg har sjelden sett noen virke så forelska på tv.

Samtidig påpeker hun at serien ikke nødvendigvis er full av sterke kvinneskikkelser.

– Det er kanskje mer at jentene og kvinnene i serien er ganske like de mannlige rollefigurene, som i sin tur også gis anledning til å ha et relativt vidt spenn av egenskaper og være ganske like de kvinnelige.

Hun er også en av dem som håper på kinobillett, og støtta selvsagt Kickstarter-kampanjen. Foruten en digital nedlasting av filmen nå på lørdag fikk Anja en t-skjorte og en pdf av manuset, uten at hun synes det er så viktig.

– Det viktigste jeg får igjen er at jeg får se filmen. Det var mye uavklart og serien var virkelig full av rollefigurer som utviklet seg. Vi var ikke ferdige!

Eksemplene på serier som får en avrunding etter at de blir kansellert er sjeldne. «Serenity» var lindring for «Firefly»-fans, og «Jericho»-tilhengerne sendte så mange nøtter til TV-studioet at de ble tilgodesett med en kort men endelig andresesong.

Når kronerullingen krones med premiere til helga og «Veronica Mars»-fansen endelig blir bønnhørt kan de glede seg til en film som i stor grad er blitt møtt med varme kritikker.

Anja gleder seg til Veronicas voiceovere, Steffen ser frem til den snappy dialogen. Kari Anne er glad for at filmen blir en realitet der andre Kickstarterkampanjer har feilet.

– Dette treffer en nerve i folk.

Onsdag kveld er resultatene av Cinemateket-konkurransen inne. Hverken Kari Anne eller Anja har fått billetter. De er naturlig nok skuffa, men som Anja sier:

– Jeg er jo vant til å se «Veronica Mars» på en tv, så det gikk fort over.