Til tross for at den bare fikk leve i én sesong, oppnådde NBC-serien «Freaks and Geeks» (gjennombruddsserien til Judd Apatow, James Franco, Seth Rogen, Jason Segel etc.) kjapt kultstatus, og fikk en svært entusiastisk fanskare av brukbar størrelse.

Jeg husker selv å ha sveipet innom serien da den gikk på TVNorge i 2000, og fikk i ettertid veldig lyst til å kjøpe den på dvd.

Uten hell – den var nemlig ikke ute på disk. Først og fremst fordi NBC ikke så det kommersielle potensialet i en fysisk utgivelse, men også fordi serien hadde brukt ekstremt mye originalmusikk av artister som Van Halen, Kiss, Rush, Cream, The Allmann Brothers, Joe Jackson, The Who og Grateful Dead.

NBC var fryktelig lite lystne på å bruke masse tid på å klarere musikkrettighetene, og enda mindre lystne på å punge ut for de (sikkert) svinedyre låtene.

Sjekk her et eksempel på hvordan Grateful Deads «Box of Rain» blir brukt i seriens sluttsekvens:

Redningen ble til slutt Shout! Factory – et selskap startet opp av ringreven Richard Foos i 2003.

Foos hadde på starten av 70-tallet startet opp platebutikken, og seinere det legendariske plateselskapet, Rhino Records, som hadde spesialisert seg på lekre utgivelser av eldre plater – både sjeldne perler og større klassikere.

Foos gikk til NBC, kjøpte fri «Freaks and Geeks», og utnyttet nettverket og bekjentskapene han hadde fra platebransjen til å klarere all musikken. «Freaks and Geeks» kom omsider ut i form av en forseggjort dvd-boks i 2004, og ble raskt en temmelig stor kassasuksess.

Og nå – i sitt tiende leveår – vekker Shout! Factory oppsikt med svært gode tall i et ellers synkende dvd-marked, skriver bransjebladet The Wrap. Forventet overskudd i år er på 50 millioner dollar.

Selskapet graver ekstra dypt i den populærkulturelle arven, og har blant annet reutgitt filmer og tv-serier med Mel Brooks og Roger Corman, de har sluppet «My Little Pony» og «My So-Called Life» på dvd på nytt, og har reutgitt en hel rekke konsertfilmer og dokumentarer.

Blant annet slapp de den strålende konsertfilmen «T.A.M.I. Show» (1964) for et par år siden, der Rolling Stones visstnok kaldsvettet mens de ventet backstage på å spille etter denne saklige fyren:

Hemmeligheten, ifølge Foos, er å kun utgi titler du bryr deg om selv. Shout! Factory er kjent for å gjøre enormt god research, og titlene deres er spekket med ekstramateriale.

– Vi er først og fremst fans. Vi har en stor felles popkulturell arv, og vi prøver å kuratere utgivelsene på en måte vi selv liker, sier han til The Wrap.

Likevel tror han ikke nødvendigvis at oppgangen kommer til å vare.

– Vi har ikke hodet i sanden, og vet at vi må finne andre inntektskilder enn fysisk salg. Hvordan gjør vi oss relevante i den digitale tidsalderen? I en tid der alt er tilgjengelig på Youtube, trenger folk fortsatt noen til å gjøre en utvelgelse og finne relevant innhold. Vi kan hjelpe med det.

Uansett, vi gratulerer – og drømmer om en verden der det å klarere musikkrettigheter globalt blir en enkel sak. Slik at vi også får sluppet titler som «Freaks and Geeks» her til lands.

Inntil videre kan du kjøpe titler fra Shout! Factory fra deres nettbutikk eller fra Amazon.