Netflix

Se «My Friend Dahmer» (film, 2018).

Mellom 1978 og 1991 tok Milwaukee-mannen Jeffrey Dahmer livet av 17 tilfeldige menn; voldtok, parterte og spiste deler av dem. Da han ble pågrepet skjedde det uten forsøk på å rømme eller gjøre motstand, mens han var i ferd med å forsegle skjebnen til nummer 18.

Nyheten om hans pågripelse og karriere som seriemorder sjokkerte hele USA – men knapt noen mer enn tegneserieskaper John Backderf. Han hadde nemlig vært en av Dahmers få, og ikke spesielt gode, venner på high school.

Historien om drapsmannens tenåringsår – fylt av familieproblemer, mobbing, misforståtte sosiale relasjoner og et forstyrrende oppheng i døde dyr – ble en prisbelønt grafisk roman. Dette er filmatiseringa av den romanen.

Den stopper før drapene begynner, så du er skånet for grusomme voldsscener. Men det er en sterk og tragisk, men nyansert og tankevekkende historie om ungdom, vennskap, seksuell frustrasjon og et ødelagt sinn.

Vil du heller se…

Blodtøff sci-fi? «Love, Death + Robots» (antologiserie, 2019). Voksen og eksperimentell, animert sci-fi-serie. (Veldig voksen, så du er advart).

Biografisk film? «Jackie» (film, 2016). Natalie Portman som Jackie Kennedy i de første dagene etter ektemannens død.

En usentimental kjærlighetsfilm? «God’s Own Country» (film, 2017). Styggvakkert om tungt liv på landet – og kjærligheten som ankommer fra uventet hold. Perle!

HBO Nordic

Se «Veep» (serie 2012-19).

Så er vi her: Sjuende og siste sesong med hysterisk høyoktan-komedie fra topp-politikkens backstage.

Forrige sesong av  «Veep» nådde ikke de samme høydene som den kanoniserte femtesesongen, men episoden som kom ut denne uka levner ingen tvil om at vi må følge Julia Louis-Dreyfus’ glansrolle som Selina Meyer helt i mål.

Vi har tidligere sett henne som både visepresident, president og tapende part i en forrykende valgthriller. Nå gønner hun på for toppjobben nok en gang, og som vanlig skjer det med utstudert profesjonalitet utad, tøylesløs kynisme innad, og ustanselig trakassering av sin hardt prøvede stab.

Du kan sikkert se den nye sesongen i lys av inkompetansen og løgnaktigheten som har blitt avslørt om virkelighetens politikere siden «Veep» først rullet over skjermen for sju lange år siden. Men like greit er det å bare lene seg tilbake og nyte den ytterst skarpe dialogen, skuespillerprestasjonene og komiske rytmen denne serien byr på.

Blodsugere? «What We Do in the Shadows» (serie, 2019). «The Office» møtte «True Blood» i kultfilm. Så ble ideen utvidet til serie. Heeelt lættis.

Riking-drama? «Billions» (serie 2016-19). Kast deg over fjerde sesong av maktkampen mellom en risikokapitalforvalter og hans nemesis i finanstilsynet.

Advokater? «The Good Fight» (sesong 3, 2019). Den beste serien ingen snakker om.

TV 2 Sumo

Se «Hotell i særklasse» (serie 1975-79).

Næmmen, se hva som plutselig dukket opp her. Hele førstesesongen av eviggrønn forviklingskomedie på et landlig, britisk hotell – trolig det beste John Cleese har gjort utenfor Monty Python.

For mange er vel dette en anledning til et nostalgisk gjensyn med en god, gammel favoritt – for andre vil det kanskje være noe i nærheten av en arkeologisk utgraving med tanke på å forstå en forgangen, mystisk tid vi kjenner som søttitallet.

Men gudbedre, den står seg som komedie helt fra episode en, der vår hardt prøvede hotellsjef må turnere språkvanskene til pikkoloen Manuel, den overbærende tonen fra kona Polly og en desperat innsats for å behage en aristrokratisk gjest. En innsats som skal vise seg å være helt overflødig.

Også episode 2 er blant de beste i hele serien – med en av de mest episke nedsmeltingene Cleese har levert foran et filmkamera.

Vil du heller se…

Superhelter? Se «Wonder Woman» (film 2017). Filmen som reddet DCs filmunivers etter «Batman v Supreman»-fadesen, med sjarm, humor, action og girl power.

Skrekk? «The Autopsy of Jane Doe» (film fra 2016). Uhyggelig effektivt kammerspill fra obduksjonsrommet.

Historisk drama? «All the Money in the World» (film, 2017). Sterk film om den såkalte Getty-affæren – både karakterstudie, thriller og krimgåte i ett.

Viaplay

Se «Utøya, 22. juli» (film, 2018).

Med den tittelen skulle en trigger warning være overflødig. Dette er Erik Poppes dramatisering av hvordan en fiktiv ung kvinne opplever å havne midt oppe i det verste terroranslaget på norsk jord.

Du har kanskje sett Netflix-filmen om det samme temaet. Dette er en helt annerledes – og mye bedre – film. Utført i en eneste lang tagning og uten noen gang å vise gjerningsmannen er den på ett vis mer skånsom, men samtidig en mer intens og gjennomborrende opplevelse.

Den handler ikke om politisk eller historisk kontekst, gir ingen forklaringer, går ikke inn på etterspill eller rettssak. Det er – hverken mer eller mindre – et dypt og uforfalsket innblikk i den grusomme situasjonen hundrevis av tenåringer befant seg i den skjebnesvangre dagen for åtte år siden.

Nesten obligatorisk å se, før eller siden.

Vil du heller se…

En svimlende dokumentar? «Free Solo» (2017). Oscar-belønnet film om mannen som klatret opp en 900 meter loddrett fjellvegg uten sikring.

Blålysserie? «9-1-1» (serie fra 2018). Serien der du aldri vet hvilke idiotiske situasjoner figurene utsettes for.

Superhelter? Se «Ant-Man and the Wasp» (film fra 2018). Lettbeint popcornunderholdning og hovedrolleinnehavere med god kjemi.

NRK TV

Se «Sommarfugl» (miniserie, 2018).

Tre episoder lang dramaserie om 11-åringen Max, som føler seg født i feil kropp, og om hvordan hennes familie må forholde seg til det at hun vil leve som jenta Maxine.

Det er et tema som kommer med fallgruver både den ene og andre veien, men den erfarne manusforfatteren Tony Marchant har nærmest spesialisert seg på slike. Han har greid å lage en serie som aldri blir verken spekulativ eller anmasende.

Her blir heller ingen dømt og hengt opp til tørk – heller ikke Maxines far, som er den som målbærer oppfatninger om at «dette bare er en fase» og at ungen på ett eller annet vis må «fikses».

Sosial drama med både mening og potensiale til å gjøre verden til et litt bedre sted, dette.

Vil du heller se…

Svensk sosialdrama? «Meg eier ingen» (film fra 2016). Om å vokse opp i arbeidsrklassen, med en dedikert, men alkoholisert pappa. Mikael Persbrandt på sitt beste.

En historie fra virkeligheten? «Gladbeck» (miniserie, 2018). Dramatisering av den fryktelige gisselsituasjonen i Tyskland i 1988.

Komiserie? Se «Kongen av Gulset» (2019). Oppveksten til stand-upkomiker Jonis Josef, godt skrønet opp.