Er «After Earth» den dårligste amerikanske storproduksjonen siden «Battlefield Earth» (2000)? Her er ekspertene uenige.

Men det er bred semje om at sci fi-dramaet er den første svakt maskerte og bredt lanserte scientologifilmen siden filmatiseringen av L. Ron Hubbards kioskroman.

Denne gangen er det ikke det velkjente scientologimedlemmet John Travolta som står bak, men den nyfrelste Will Smith. Han står for historien, spiller selv, har puttet sønnen i hovedrollen, og er filmens produsent.

Og som med «Battlefield Earth» går møtet mellom scientologi og actionfilm svært dårlig, både kunstnerisk og kommersielt. «After Earth» har gjennomgående fått slakt i amerikansk presse, og publikum har heller ikke latt seg overbevise.

Det postapokalyptiske dramaet regissert av kalkunkongen M. Night Shyamalan har kostet 130 millioner å produsere og 100 millioner å markedsføre. Men i premierehelgen i USA spilte den kun inn 27 millioner dollar. Det er katastrofale tall.

Alt håp er likevel ikke ute for Smith og hans venner. Filmen åpner internasjonalt neste helg, og der finnes det en rekke markeder som ikke er like fininnstilt på kvalitet og underliggende scientologipropaganda som det amerikanske – bare det kan vises til store stjerner og spektakulære effekter.

Eller en norsk skuespiller. «After Earth» har Kristoffer Hivju i en mindre rolle, og slik en ekstra salgsinngang til det norske kinomarkedet, i fall norske kritikere skulle komme til samme konklusjon som sine amerikanske kolleger.

Kinopublikummet her til lands lar seg uansett ikke så lett styre av pressen. Denne helgen gikk nordmenn mann av huse for å se komediekalkunen «The Hangover Part 3» – en film som har fått svært lite ros, og toer på terningen i de største avisene. 58 000 besøk første helg er bare noen skarve prosent dårligere enn «Hangover 2» (70 000) en film som klarte seg langt bedre i møte med anmelderstanden.

Dessuten gjorde distributøren SF en smart ting: de arrangerte tidenes antall med førpremierer. Faktisk over 350 forestillinger over hele landet, i god tid før kritikerne fikk sagt sitt. Slik fikk publikum selv sette tonen for buzzet og distributøren hadde over 30 000 besøk i boks før premierehelgen. Noe sier meg at vi vil se mer til denne «førpremiere»-strategien.

Også i andre markeder utenfor USA gjør den tredje Todd Phillips-regisserte bakruskomedien det svært bra. 110 millioner dollar totalt i helgen er trolig den beste åpningshelgen internasjonalt for en amerikansk komedie noensinne – en sjanger som vanligvis ikke gjør det så bra utenfor engelskspråklige territorier.

Flere kritikere har sågar påpekt at den siste hangoverfilmen strengt tatt beveger seg – mer eller mindre ufrivillig – langt vekk fra det humoristiske. Kan det være et overlagt valg fra Phillips’ side for å tekkes det internasjonale markedet?

Her er de norske kinotallene for forrige uke:

1

NY «The Hangover Part III» SF Norge

58808

89510

2

«Fast & Furious 6» United International Pictures

36114

190059

3

«Epic – Skogens hemmelige rike» Twentieth Century Fox Norway

10313

10383

4

«Den store Gatsby» SF Norge

9616

53506

5

«Pelle Politibil på Sporet» Nordisk Film Distribusjon AS

4943

129040

6

«Iron Man 3» The Walt Disney Company Nordic

3049

283379

7

NY «Only God Forgives» Scanbox

2636

2636

8

«Star Trek Into Darkness» United International Pictures

2212

61337

9

«Croods» Twentieth Century Fox Norway

2187

232160

10

NY «Yeh Jawaani Hai Deewani» Bollywood

1057

1057

11

NY «Broken» Arthaus

912

2194

12

NY «Stoker» Storytelling Media

595

595

13

«Olympus Has Fallen» Nordisk Film Distribusjon AS

560

30452

14

«Karsten og Petra blir bestevenner» SF Norge

529

211136

15

«Oblivion» United International Pictures

323

103486

16

«Lincoln» Twentieth Century Fox Norway

279

73591

17

«Spring Breakers» SF Norge

266

34935

18

«Pitch Perfect» United International Pictures

223

24216

19

«Velkommen hjem, Anders» Uten distribusjon

221

221

20

«The Big Wedding» Nordisk Film Distribusjon AS

216

12433