De norske navnene glimret med sine fravær da Cannes-programmet ble offentliggjort tidligere denne måneden, men vi håpet i det lengste på at vi ville få se noen når de siste hullene ble fylt.

For eksempel av Eskil Vogts kommende film «Blind».

Sånn ble det dessverre ikke, da Cannes-festivalen i kveld offentliggjorde de siste filmene som fikk plass på programmet.

Men helt fri for norske navn ble ikke det endelige Cannes-programmet. Den norske filmprodusenten Gudny Hummelvoll («Buddy», «Limbo», «Blodsbånd») og hennes Hummelfilm er nemlig en av produsentene på «Wakolda», regissert av argentinske Lucia Puenzo («The Fish Child», «XXY»)

Filmen var en av tre som fikk de siste ledige plassene på Un Certain Regard-programmet, som tidligere har huset blant andre Joachim Trier og hans «Oslo, 31. august».

Gratulerer!

«Wakolda» er basert på den sanne historien (og boka, også skrevet av Puenzo) om en argentinsk familie som bodde sammen med den fryktede nazilegerømlingen Josef Mengele uten å vite om det – samt om den unge jenta som forelsket seg i ham.

Filmen fikk i fjor 750.000 kroner i tilskudd fra NFI, og den gang uttalte juryen følgende:

– En film som tar opp et viktig tema, om de tyske naziflyktningenes kamp for å bygge ny identitet i Sør-Amerika, hovedsakelig fortalt gjennom en ung tenåringsjente. Et prosjekt som balanserer flere konfliktforhold, og som bygger en identitet også i den unge jenta. Identitetsforhold har vært et gjennomgående tema I Puenzos filmer.

Ellers er det hyggelig å se at den gamle traveren Jim Jarmusch fikk en plass på konkurranseprogrammet i Cannes med «Only Lovers Left» med Tom Hiddleston og Tilda Swinton i hovedrollene.

I tillegg ble «Le Dernier des Injustes» av Claude Lanzmann tatt med utenfor konkurranse, mens de to andre filmene i Un Certain Regard ble «My Sweet Pepperland» av Hiner Saleem og «Tore Tanzt» av Katrin Gebbe.