At komikk og internett passer sammen som kuk i matmor pølse og brød, trenger man ikke kurs i multimedial ledelse fra BI for å skjønne.

Facebook-feeden min oversvømmes for eksempel av klipp fra «Portlandia» og «Saturday Night Live», uten at disse programmene anses for å være brede nok til å kunne vises på en ordinær norsk tv-kanal. Judd Apatows «This is 40» er blant de mest nedlastede filmene på The Pirate Bay, men kommer ikke på norske kinoer (?). Klippene fra «Kongsvik videregående» hadde flere titusener av treff på Youtube før serien fikk premiere på TVNorge i går. Ogsåvidere.

Nå har Google samlet sammen noen av USAs fremste komitryner og gitt dem penger for å opprette en egen Youtube-kanal, kalt Jash.com.

Sarah Silverman, Michael CeraTim Heidecker & Eric Wareheim og rapkomiker Reggie Watts står bak kanalen, skriver The Hollywood Reporter.

– Alle har egne undersider på Jash, og vi kan redigere disse sidene som vi vil. Vi skal samle hva vi syns er gøy. Det er kanskje ikke alles kopp med te, men vi tester ingenting og prøver å ikke gjette oss til hva en 14 år gammel gutt syns er morsomt. Det er bare et sted der vi kan gjøre ting, og enten lykkes eller ikke, sier Sarah Silverman til The Hollywood Reporter.

Gjengen har også fått laget en fin promovideo for siten:

Tanken er at komikerne tilbys fasiliteter og stor kreativ frihet, mens inntekter deles ganske likt mellom utøverne og produsenter. Jash vil altså være en blanding av egenproduserte ting og andres videoer som komikerne liker.

En av produsentene bak Jash.com heter Daniel Kellison, og er en tv-veteran som tidligere har jobbet med utviklingen av «The Man Show» og «Jimmy Kimmel Live!».

Dette blir trolig verdt å følge med på.