Hvor mye penger bruker egentlig Netflix på å produsere sine egne tv-serier?

Spørsmålet er blitt reist mange ganger, og prislappen har vært gjenstand for mye rykter i bransjen. Mange i den etablerte tv-industrien mener såklart at streaminggiganten betaler overpris, mens Netflix har sagt at de er komfortable med investeringsnivåene – uten å ville gå ut med konkrete tall.

Heldigvis finnes det løse kanoner på dekk, som ikke bryr seg om Netflix’ hemmelighetskremmeri.

I forrige uke fortalte Peter Micelli, agent hos Creative Artists Agency, overraskende nok om budsjettene for Netflix’ serier, og heldigvis for oss andre var Variety til stede for å rapportere det hele.

Micelli kunne blant annet avsløre at «House of Cards» startet med et budsjett på nesten 26 millioner kroner per avsnitt, men at kostnadene steg betraktelig da stjerneregissør David Fincher kom ombord. Han regisserte de to første avsnittene av serien.

Peter Micelli understreker at tallene er estimater, men siden CAA har vært involvert i flere av forhandlingene mellom Netflix og produsentene antas det at han vet hva han snakker om.

«House of Cards» er imidlertid den dyreste serien Netflix har planlagt i øyeblikket. Streamingtjenesten har forpliktet seg til to sesonger foreløpig, og må da ut med totalt over 650 millioner kroner.

Netflix’ neste serie blir horror/thriller-serien «Hemlock Grove», som kostet 23 millioner kroner per episode og som kan ses eksklusivt hos Netflix fra den 19. april. Eli Roth er for øvrig regissør på den første episoden.

Hvor mye bruker da Netflix sammenliknet med konkurrenter det er naturlig å sammenlikne seg med?

Tja, «Game of Thrones» – en av verdens mest kostbare serier – antas å koste drøyt 340 millioner kroner per sesong. Altså marginalt mer enn «House of Cards», men så er jo også casten langt større og settene mer avanserte.

Hvordan kan så Netflix betale så mye?

Riktignok har de jo 33 millioner abonnenter, men prisen er jo rimelig lav (sammenliknet med for eksempel HBO i USA, som koster 15 dollar mot Netflix’ 7,99 dollar).

Svaret på det er jo at HBO er nødt til å dele sine inntekter med kabeloperatørene, og at de sitter igjen med omtrent like mye inntekter per kunde som det Netflix (som er nettbasert, og dermed har mindre distribusjonskostnader) gjør.

Ifølge denne artikkelen fra The Atlantic må Netflix – hvis de produserer fem egne tv-serier i året – øke med 2,6 millioner flere kunder i året enn de ville ha gjort uten seriene.

Noe som ikke virker umulig.

Peter Micelli snakket for øvrig også om hva som skjer med Netflix-seriene etter at rettighetene har gått ut:

– De (Netflix) betaler en stor andel av budsjettet for dem. De styrer rettighetene eksklusivt i fire år, og kan deretter selges på nytt til vanlig kabel-tv.

Spennende. Og hvor lenge er det til dere slipper en «Arrested Development»-trailer da, Netflix?