Hver fredag går vi gjennom hva som er nytt på de forskjellige streamingtjenestene og anbefaler godbitene.

Du kan få denne tipsguiden rett i Facebook Messenger hver fredag hvis du trykker her og velger «GET STARTED». Du kan også få den på e-post ved å registrere din mailadresse her.

HBO Nordic

Se «United Skates» (dokumentar, 2018).

Bevegende, interessant og steinkul dokumentar med flere JØSS-øyeblikk for oss som ikke akkurat er bevegende, interessante og steinkule mennesker.

Laaangt fra både Vikingskipet og Heerenveen finnes en annen skøytekultur – på hjul. I byer som Philadelphia, Detroit, St. Louis og ikke minst Los Angeles har nemlig rulleskøytebaner i generasjoner fungert som møteplasser for unge afroamerikanere.

De har vært både samfunnshus, idrettsplass, utested og sosiale arenaer fri for den systematiske rasismen som ellers gjerne gjennomsyrer hverdagen til menneskene i disse byene. De ble i flere tilfeller fredet av kriminelle gjenger for at alle skulle være trygge, og de har vært arnested for mang en lokal hiphop-scene i tillegg til å være åsted for de kuleste moves’a som er mulig å gjennomføre på åtte hjul.

Nå er de imidlertid under press, og du får ingen poeng for å gjette at det er pengegriske eiendomsinvestorer som banker på døra med utkastelsesordre. Dermed vil nok en unik subkultur bli redusert til et minne du kan hente fram på HBO med jevne mellomrom.

Vil du heller se…

Humorserie? Se «Smilf» (2018). Om en enslig, traumatisert og fattig småbarnsforelder. Mørk og saftig humorserie som hadde fortjent et bedre navn.

Krim? «True Detective» (sesong 3, 2019). Tilbake i form etter den begredelige forrige sesongen.

Noe høyaktuelt? «Brexit: The Uncivil War» (film fra 2019). Fiksjonsdrama om hvorda ny teknologi fikk britene til å stemme nei til EU.

NRK TV

Se «Kongen av Gulset» (serie, 2019).

Litt av hvert nytt på stats-riks-strømmingen denne uka, ikke minst premieren på sesong to av selveste «Heimebane» og en temmelig funny ny humorantologi kalt «Strømmeland». Men – skal du bare se en NRK-serie denne helga skal du faktisk se «Kongen av Gulset».

For de som ikke er så bevandret i Grenlandsdistriktet er Gulset en innvandrertett bydel i Skien – Telemarks svar på Holmlia eller Loddefjord, om du vil – og her vokste det på nittitallet opp en sønn av somaliske flyktninger som heter Jonis Josef. Han er i dag en av Norges hvasseste standup-komikere, vil jeg påstå.

Denne snappy, velproduserte serien er oppveksthistorien hans, rett og slett – dramatisert og godt skrønet opp med gode skuespillere og løpende kommentert av mannen selv. Her harseleres det friskt med frykt og fordommer, men først og fremst er dette feelgood med stor F, to store E-er, stor L og så videre.

Kort sagt: Blir du ikke i godt humør av «Kongen av Gulset» er du enten en ubehjelpelig misantrop, tungt deprimert eller Resett-leser. Og da er det i alle tilfelle profesjonell terapi som er den eneste løsningen.

Vil du heller se…

«Heimebane»? Ja, så se «Heimebane» (serie, 2018-19), da. Første episode av sesong 2 ble lagt ut denne uka.

Humor-drama? «Strømmeland» (antologi, 2019). Christian Mikkelsen og Martin Beyer-Olsen lager novellefilmer. Veldig gøy, og nesten litt «Black Mirror»-aktig.

Krim? «Innesperret» (serie 2016-19). Ny sesong av den islandske serien, regissert av øyas kanskje fremste film- og tv-skaper, Baltasar Kormakur («101 Reykjavik», «Everest»).

Netflix

Se «Bates Motel» (serie 2013-17).

Denne serien forteller forhistorien til «Psycho», den mest kjente Alfred Hitchcock-filmen og en påle som har kastet skygge over skrekk- og spenningsfilm helt siden 1960. For ikke å snakke om å gi begrepet «morstilknytning» en helt egen valør.

Prequel-konsepter ender nesten alltid som en stinkende haug derivativ bæsj, men dette er et stort unntak. Mot alle odds har «Bates Motel» steget i kvalitet for hvert år som har gått, og demonstrert en helt egen evne til å manipulere publikum inn i irrganger som uvergerlig har ført fram til noen av de mest sjokkerende cliffhangerne i moderne skrekkfilm-historie.

Genistreken er at det ikke er gærningen Norman som er hovedperson. Det er det mamma selv som er – Norma, utsøkt framstilt av Vera Farmiga, som ble Emmy-hedret for innsatsen.

Når serien ble komplett med sin femte sesong klarte den fordundre meg å pakke opp alle de løse trådene i en uventet, men høyst tilfredsstillende konklusjon. Å ikke gjøre skam på originalfilmen er jo en prestasjon i seg selv – her er den faktisk med på å løfte opplevelsen av Hitchcock-filmen.

Vil du heller se…

Folk på ville veier? Se «Behind the Curve» (dokumentar, 2019). Innsiktsfullt og empatisk, faktisk, om hvorfor og hvordan folk roter seg inn i ville konspi-miljøer.

Sexhumor? «Big Mouth» (animasjonsserie 2017-19). Puberteten tatt på kornet i spinnvill tegnefilmserie.

Dramedy? «Russian Doll» (serie fra 2019). Bisarrt, men godt om livet etter døden. Litt «Groundhog Day», litt «Maniac», litt «The Good Place».

Viaplay

Se «Ant-Man and the Wasp» (film fra 2018).

Superheltfilmer. De er ofte ganske gøyale. Men det blir så mye. Det blir så stort, alt sammen. Så jææævlig digert. Gigantomani på steroider. Helter, skurker, ødeleggelse, innsats og gevinst av galaktiske proporsjoner.

Det er selvsagt ikke derfor Ant-Man – superhelten hvis magiske evne består i å kunne krympe seg til insektstørrelse – føles forfriskende.

Det handler mer om et lettbeint manus og – i denne oppfølgerens tilfelle – kjemien mellom hovedrolleinnehaverne Paul Rudd og Evangeline Lily. Men det er et morsomt poeng likevel. Og kontrasten til overveldende, men utmattende Avengers-filmer er påfallende. Dette er humregod underholdning på beste Hollywood-vis.

Og da de skulle filme den imponerende labscenen i «Ant.Man and the Wasp» måtte de, paradoksalt nok, lage det største fysiske settet som noensinne er bygget for en Marvel-film!

Vil du heller se…

Gatesmart drama? «The Chi» (serie fra 2018). Liv og levnad i USAs tredje største by, med stort rollegalleri og masse humanisme.

Noe skummelt? Se «You Were Never Really Here» (film fra 2017). Joaquin Phoenix som traumatisert leiemorder med trafficking-kriminelle som spesialfelt.

Humoristisk dokumentarfiksjon? «Valley of the Boom» (serie fra 2019). Doku/drama-mashup om internettbransjens barndom.

TV 2 Sumo

Se «Three Billboards Outside Ebbing, Missouri» (film fra 2017).

Neida, ikke helt ferskvare på Sumo dette, men verdt å minne om at du fortsatt kan se Francis McDormands Oscar-belønte innsats her.

Bak den kronglete tittelen finner du en gripende fortelling om en mor som søker rettferdighet etter drapet på datteren og går til krig mot det sedate lokalpolitiet, som i hennes øyne trenerer etterforskningen.

Men der latere filmskapere hadde laget en ensidig hevnthriller, byr manusforfatter og regissør Martin McDonagh på både motiv og forståelse for sheriffen (spilt av Woody Harrelson) og hans skakkjørte underordnede (spilt av Sam Rockwell).

«Three Billboards» har dessuten både humor, samfunnsbevissthet og et uforutsigbart plott som plasserer den solid blant filmene som må med når dette tiårets Hollywood-produksjon skal oppsummeres.

Vil du heller se…

Spioner? Se «The Little Drummer Girl» (miniserie fra 2018). Oppe og menger seg med «The Night Manager» og flere andre av de beste tv-adaptasjonene av John le Carrè.

Dokumentar? «Jonestown: Terror in the Jungle» (serie fra 2018). Om sektlederen som fikk 900 mennesker til å begå kollektivt selvmord i 1978.

Komedie? «The Death of Stalin» (film fra 2018). Forårets beste komedie, ferdig snakka. Hysterisk fantasi om maktspillet på toppen av Sovjetunionen etter partisjefens fatale hjerteinfarkt i 1953.