De legendariske filmskaperbrødrene Ethan og Joel Coen viser ingen tegn til å legge seg på bremsen etter 20 år i bransjen. Tvert imot.

I helga ble deres neste film «Hail Caesar» røpet av filmnettstedet Deadline.

Denne gangen skal radarparet ta for seg skyggesiden av Hollywood på 1950-tallet, og folkene som jobbet i kulissene for å opprettholde den glanspolerte fasaden. Ikke alltid (sjelden?) innenfor loven, selvsagt.


«Fikseren» Eddie Mannix er ledestjerna i historien, og deler i aller minste fall navn med en velkjent studiosjef fra MGM som skal ha hatt jerngrep om filmindustrien i USA rundt samme tid.

Mot slutten av den såkalte gullalderen, da Hollywood på mange måter var på sitt skitneste og likevel mest glamorøse, hyret de største studioene egne folk til å bevare stjernenes gode rykte, vikle opp i uenigheter og bølle med konkurrentene for å holde arbeidsgiveren sin på topp.

Noen ganger ruslebiffer med kort lunte, andre ganger eks-politifolk og privatdetektiver som bedrev ulovlig overvåkning og samlet drittpakker til en regnværsdag.

Brødrene diskuterte et prosjekt med samme navn i fjor, men da var det snakk om en 1920-talls komedie om en teatertropp der George Clooney hadde en av hovedrollene.

Den gangen beskrev de den selv som en film om «filmindustrien, livet, religion og tro» til Thompson on Hollywood. Det er uvisst hvor mye av det manuset som er igjen, og om Clooney fortsatt er med. De geniale brødrene gjør jo stort sett akkurat som de vil.

Til tross for navnet er dette i hvert fall ikke filmen de har lyst til å lage om antikkens Roma.

 

Historien om den virkelige Eddie Mannix ble til dels fortalt gjennom boka og den påfølgende filmen «Hollywoodland». Da særlig hans tilknytning til «Superman»-skuespilleren George Reeves’ død.

Reeves ble funnet død i hjemmet sitt etter et angivelig selvskudd, men det ble sådd tvil om hvorvidt han begikk selvmord eller ble myrdet.

Skuespilleren hadde over lengre tid blitt sett med Toni Mannix, kona til Eddie Mannix, og «Hollywoodland» prøver blant annet å utforske om studiosjefen hadde noe med dødsfallet å gjøre.

Dermed kan det ligge an til et adskillig girskifte fra «Inside Llewyn Davis», som jo var et dunkelt drama om New Yorks folkemusikkmiljø på 60-tallet. Gitt at hovedpersonen i «Hail Caesar» deler mer enn navnet med Eddie Mannix, altså.