– Jeg fikk vite om «Jul i Flåklypa» for første gang da jeg leste om filmen i avisa, forteller Remo Caprino til Filter.

I dag har «Solan og Ludvig – Jul i Flåklypa» kinopremiere. Over helgen slippes også den nyrestaurerte klassikeren «Flåklypa Grand Prix» på blu-ray for første gang.

To filmer som det er naturlig å sammenlikne – begge har sitt utspring i Kjell Aukrusts sinnrike fantasiunivers. Men om du ser den kinoaktuelle filmen, vil du kanskje legge merke til at Flåklypa-figurene anno 2013 ikke er helt like som originalene fra 1975?

– Jo flere som forteller oss at de trodde at dette var vår produksjon, jo mer blir jeg klar over at det kan være et poeng å fortelle at det ikke er det. Vi får kjeft for å ha «ødelagt den gamle filmen», og blir sittende mellom barken og veden, sier Caprino til Filter.

Remo er «Flåklypa Grand Prix»-skaper Ivo Caprinos sønn, og var også regiassistent under innspillingen. I dag driver han Caprino Studios sammen med sin sønn Mario.

– Det er Aukrust-stiftelsen som sitter på rettighetene til Flåklypa-universet, mens vi har rettighetene til de originale dukkene. Det er derfor dukkene i «Jul i Flåklypa» ikke er helt like som i «Flåklypa Grand Prix» – de er laget mer i tråd med Aukrusts originaltegninger, sier Caprino og fortsetter:

– Filmskaperne er i sin fulle rett til å gjøre det de har gjort, men jeg må innrømme at vi ble litt forbauset. Vi har ikke vært konsultert i dette prosjektet i det hele tatt.

Produsent Cornelia Boysen i Maipo Film, som står bak «Solan og Ludvig – Jul i Flåklypa», forteller at de helt bevisst har forsøkt å holde seg unne originalfilmen i arbeidet med den nye:

– Maipo Film har produsert «Solan og Ludvig – Jul i Flåklypa» i samarbeid med Qvisten Animation og Kari og Kjell Aukrust Stiftelse, hvorav sistnevnte forvalter rettighetene til Kjell Aukrusts «Flåklypa»-univers. Vi har hele tiden vært bevisst på at dette skal være en egen og ny tolkning av Aukrusts univers, og vi har ikke sett på de to tidligere filmene «Flåklypa Grand Prix» og «Solan, Ludvig og Gurin med reverompa» under arbeidet, sier Boysen til Filter, og fortsetter:

– Vi har gått tilbake til Aukrusts originaltegninger og brukt disse som utgangspunkt for designen i denne filmen. Så selv om vi bruker samme teknikk som de gjorde i «Flåklypa Grand Prix», er uttrykket annerledes.

I blu-ray-utgivelsen av «Flåklypa Grand Prix» er filmen restaurert, og presenteres for første gang i full HD – les mer om den i denne saken.

– Det er tilfeldig at blu-ray-utgivelsen og kinofilmen nå kommer samtidig. Egentlig skulle vi hatt den ut før jul i fjor, men vi rakk ikke å bli ferdige, forteller Caprino om at de to filmene nå er aktuelle rundt samme helg.

– Har du fått sett kinofilmen ennå?

– Jeg har ikke fått sett mer av den enn det som har vært vist på nettet, men jeg vet at det ligger et kjempearbeide bak det. Ellers er jeg litt forutinntatt. Det sagt, ønsker vi «Jul i Flåklypa» lykke til. Det gjør vi virkelig, sier Caprino.

«Jul i Flåklypa»-produsent Cornelia Boysen i Maipo Film har på sin side bare gode ord å komme med om gjenutgivelsen av klassikeren:

«Flåklypa Grand Prix» er en fantastisk film, som mange nordmenn med rette har et sterkt forhold til. Det er flott at den nå kommer på blu-ray, og jeg gleder meg til å se den nye bakomfilmen.

 

LES OGSÅ: «Flåklypa Grand Prix» begynte som en flopp – nå er filmen endelig ute på blu-ray