Aller først: SPOILERE

Akk, stjernehimmelen. Ni uker, åtte episoder og så var det slutt for årets mest hyllede nye serie.

Uten at de som har sett «True Detective» nødvendigvis lar fortellingen slippe fri med det første.

Da regissør Cary Fukunaga nylig snakket med Denise Martin i Vulture om slutten på første sesong kom samtalen inn på alle de merkelige ledetrådene fans har plukket opp gjennom sesongen og tyder som om de skulle være tvetydige smser fra en person man har vært på date med.

Alt fra referansene til boka «The Yellow King» til den forstyrrende dukkeleken til Martys ene datter er ting som aldri får noen skikkelig forklaring nå som fortellingen er over og neste sesong i antologien endrer både handling og sted.

Dermed florerer spekulasjonene (spesielt om Martys datter), noe Fukunaga later til å ha et litt blandet forhold til.

– Den generelle diskusjonen rundt de tingene er flott, men det er antagelig den typen diskusjon som ikke ville oppstått om alle episodene hadde blitt sluppet samtidig. Forventingene og spekulasjonene som oppstår med et ukentlig sendeskjema er et tveegget sverd. Fordi folk har mer tid til å prate om ting får noen gærne ideer mye oppmerksomhet.

Med andre ord: En serie som «House of Cards», hvor alle episodene slippes samtidig, er en munnfull for en helg, men man henfaller sjeldnere til ville spekulasjoner på nettet. Svarene på de store spørsmålene med en gang, og det ukelange tomrommet hvor ville teorier får florere finnes ikke.

Hjerneaktiviteten etter en «House of Cards»-episode er nok oftere fokusert på spørsmål som «tåler døgnrytmen min én episode til?» og «tåler den også enda en episode etter den episoden?»

– Med «House of Cards» er det mye buzz med en gang sesongen kommer, men så forsvinner diskusjonen i løpet av et par uker, sier tv-viter Gry Rustad.

– Sammenlignet med «True Detective», hvor det har tatt helt av, forsvinner den litt fra diskursen. Og folk ser den ikke likt, så man tar seg hele tiden i å komme med en spoiler.

Fordi «True Detective» går på tv fra uke til uke innbyr det ifølge Rustad til en mer levende, mindre spoilerhemmet diskusjon.

– Når folk ser tv live får man livediskusjonen som man også har rundt store sportsarrangementer og prisutdelinger, det kan sammenlignes med det. Du hadde dette med «Lost» også, og hadde man hatt sosiale medier da «Twin Peaks» kom ut ville man hatt akkurat det samme der.

Mye av det handler om at seriene er nettvennlige og fungerer som diskusjonsfôr på sider som Reddit.

– Disse seriene skaper en diskusjon hvor man tenker at alt er et spor for å løse mysteriet. Siden så mange begynte med dette på «True Detective» får du en synergieffekt som forsterker at «nå skal vi løse mysteriet sammen på internett». Jeg tror «Lost» også traff mange av disse seerne i begynnelsen.

Rustad tror nemlig ikke det er som Fukunaga sier, at måten seriene slippes er den avgjørende faktoren.

– I stedet for å skille mellom bingewatching og ukeseing kan man skille mellom serier med plottmysterier og de som er strukturert rundt karakterutvikling. Folk er like opptatt av å tolke ting i «Mad Men» men i en helt annen kontekst, den er ikke like Reddit-vennlig.

I mangel på mysterier sier Rustad «Mad Men»-diskusjonene i stedet dreier inn på samfunnsspørsmål.

– Det blir en større og mer åpen diskurs som handler om kultur og feminisme og historisk utvikling. «True Detective» er mer lukket i perspektivet, det er jo en avsluttende miniserie, så da blir seerne mer opptatt av mysteriet.

Denne typen oppmerksomhet rundt en serie kan være gull verdt, men samtidig er det flere som har fått merke det tveeggede sverdet Fukunaga nevner.

Fra å bedrive entusiastisk dissekering gikk mange tv-seere over til å hate «Lost» etter hvert som spørsmålene hopet seg opp uten svar i sikte.

– Til forsvar for «Lost» er det vanskeligere å holde et mysterie ved like over seks sesonger hvor de fleste har 20 episoder enn gjennom én sesong på bare åtte episoder, sier Rustad.

– Det gjorde de ganske bra, og det var mye som ble ryddet opp i etter hvert.

Både «Lost»-fans og «True Detective»-fans har antagelig fått alle svarene de kommer til å få.

De gærneste teoriene til «True Detective»-tilhengerne slo aldri til, og uansett hvilke spekulasjoner som murrer om gule konger nå i etterkant av sesongavslutningen vil de trolig aldri få noe svar.

Fukunaga sier til Vulture at han ikke tror svar var poenget til serieskaper Nic Pizzolatto heller – serien handler tross alt først og fremst om forholdet mellom Rust og Marty.

– Heller enn å ha The Yellow King og bøkene om Carcosa og mytologien rundt det som midtpunkt i finalen ble det bare nok et lag.