Vi tar ikke for hardt i hvis vi omtaler «The Canyons» som det aller mest spennende filmprosjektet som for tiden er under innspilling. En ting er bruken av crowdfunding for å finansiere filmen (og til og med nettbaserte castingmodeller for å besette de fleste rollene) -slikt har frem til nå oftest fungert mest som en gimmick. Men kanskje dette er filmen som skal forandre på dette?

Det er nemlig litt av et team som står bak denne. På manussiden: forfatter (og kongen av Twitter!) Bret Easton Ellis. Regi: Paul Schrader. Jepp, manusforfatteren av «Taxi Driver» – og hakket mer relevant for denne filmen: regissøren av en av de definitive LA-filmene, «American Gigolo». Av den litt kryptiske forhåndsomtalen er det ikke vanskelig å gjette seg til at de sikter mot en slags skildring av …skyggesiden av Los Angeles med dette prosjektet. Taglinen på den provisoriske posteren: «This ain’t the hills». Og den enda mer provisoriske «traileren» består stort sett av bygninger (til en stor del fra LAs downtown).

«This ain’t VG Nett,» for vi har ennå ikke kommet til det mest pikante her. Hovedrolleinnehaverduoen i filmen utgjøres nemlig av (kremt) voksenfilmskuespiller James Deen (ikke google dette om du sitter på jobb …) og Lindsay Lohan. Her avbildet i en scene sammen filmet forrige tirsdag, i et bilde hentet fra filmens Facebookside, hvor du kan følge innspillingen sånn middels tett.

Den evige filmgeeken Schrader (som hoppet av presteutdanningen for å studere filmteori på slutten av sekstitallet, på oppfordring fra legendariske Pauline Kael -er det rart vi elsker denne mannen?) er forøvrig i fyr og flamme over Lohan, i en slags rant postet på den samme Facebooksiden sist fredag, hvor han sammenlignet henne med en lang rekke Hollywood-divaer av denne gamle skolen; fra Liz Taylor til Angie Dickinson:

LINDSAY. Seven days in, first full week completed. Lindsay Lohan is a huge fan of Hollywood glamour and performances from the Golden Era. Working with her every day on varied scenes I’ve been making a mental checklist of classic movie performances she’s touched upon. There’s has been a lot of Ann Margaret, some Gena Rowlands and Faye Dunaway and of course some bits of Liz Taylor and Monroe as well as a little Rita Hayworth and even Gene Tierney (although the last may be more my creation than hers). Oh yeah, and Angie Dickinson. And Lee Remick. And Shelley Winters… . Paul S.

En liten nyhet til helt til sist: forrige uke ble det også bekreftet at indiemusikeren Brendan Canning (tidligere Broken Social Scene) skal stå for musikken. Hmm. Kjenner ikke så godt til ham, men han får noen mektige sko å fylle. Sist gang Paul Schrader lagde en definitiv LA-film, var det tross alt med Giorgio Moroder på soundtracket.