Kundene har strømmet til Netflix etter lanseringen i Norge oktober 2012, men nøyaktig hvor mange nordmenn som bruker den amerikanske strømmegiganten er ikke offentlig kjent.

I en ny undersøkelse som Elektronikkbransjen har gjennomført svarer imidlertid 20 prosent av de spurte at de – eller noen i husstanden – abonnerer på tjenesten.

Blant personer i aldersgruppen 18-29 år oppgir hele 54 prosent at de har tilgang til et Netflix-abonnement.

– Strømming av film- og tv-tjenester har blitt stort på kort tid, og Netflix traff markedet på rett tidspunkt. De har truffet på innhold og pris, og terskelen har vært lav for å prøve et abonnement, sier kommunikasjonssjef Marte Ottemo i Elektronikkbransjen til Filter.

Førsteamanuensis Arnt Maasø ved Institutt for medier og kommunikasjon sier til NRK at han er litt overrasket over Netflix’ sterke dominans på strømmemarkedet.

– Ikke minst etter at de åpnet tjenesten med et ganske begrenset utvalg, sier han til NRK.

Da Netflix åpnet i Norden var det uten eksklusive serier, men bare noen måneder etterpå startet «House of Cards» – og siden kom serier som «Arrested Development», «Orange is the New Black» og «Hemlock Grove».

Tall fra Elektronikkbransjen viser også at salget av tv-apparater går ned. Ottemo i Elektronikkbransjen tror imidlertid ikke at nedgangen har noen sammenheng med Netflix’ inntog.

– Jeg tror ikke det er så mange som dropper tv for å se Netflix på andre plattformer. At tv-salget går litt ned er nok mer et uttrykk for en normalisering av markedet. Når man først har tatt steget fra de gamle boksene til flatskjerm er nok terskelen høyere for å bytte ut apparatet igjen.

Svært store penger står på spill i kampen om strømmekundene.

Netflix offentliggjorde nylig at de kommer til å bruke 18,6 milliarder kroner på innhold i løpet av 2014, og en serie som «House of Cards» har en prislapp på opp mot 26 millioner kroner – per episode.

Netflix’ nærmeste konkurrent i Norge er Viaplay (som ble brukt av seks prosent av de spurte), mens HBO Nordic og C More Play brukes av to prosent. NRK og TV 2 Sumo er imidlertid ikke oppgitt som alternativer i undersøkelsen, der et representativt utvalg på 1000 personer har avgitt svar.

I USA har det vært vist til at Netflix’ popularitet har ført til noe mindre ulovlig nedlasting av tv-serier, men undersøkelsen fra Elektronikkbransjen gir ikke et indikasjoner på at det er noen tydelig tendens her til lands.

46 prosent av de spurte oppgir at de laster ned filmer eller tv-serier ofte eller av og til, mot 49 prosent året før. I aldersgruppa 18-40 er tallet hele 65 prosent.