10. januar begynte Universal Pictures feiringen av sin 100-årsdag (litt tidlig, de fyller ikke år på ordentlig før 30. april) med å offentliggjøre ny logo, samtidig som de kunne fortalle verden om sin restaurering av 13 klassiske filmer: «Intet nytt fra Vestfronten», «Fuglene», «Abbott and Costello’s Buck Privates», «Dracula» (versjonen fra 1931, samt den spanskspråklige versjonen av «Dracula», filmet på samme settet om natten), «Frankenstein», «Haisommer», «Schindlers liste», «Mitt Afrika», «Pillow Talk», «Bride of Frankenstein», «Stikket» og «Drep ikke en sangfugl» («To Kill a Mockingbird»).

Den animerte versjonen av den nye logoen debuterer ikke på film før i februar. Ifølge toppsjef i Universal, Ron Meyer, er den ikke forandret i slik grad at man risikerer å ikke kjenner den igjen, men den er snarere blitt «oppdatert».

De restaurerte filmene blir alle sluppet i løpet av jubileumsåret i fjonge, påkostede former på Blue-ray. Ifølge Hollywood Reporter tok det mellom tre og seks måneder å restaurere hver tittel, og det kostet mellom halvannen millioner kroner og tre og en halv millioner kroner stykket.

Jubileet skal også markeres ved hjelp av blant annet oppvisninger og parader hos Universals fornøyelsespark i Orlandeo, samt markeringer under filmfestivaler over hele verden.

– Hundre år, det er en skikkelig milepæl, sier Meyer til Hollywood Reporter.

– Og, jeg mener, hva er viktigere enn film? Ærlig talt!