Han kaller seg verdens første «Ghostbusters»-fan, og nå får han muligheten til selv å fortsette på historien om spøkelsesjegerne.
Jason Reitman er nemlig sønn av Ivan Reitman, regissøren som lagde komiklassikeren med Bill Murray, Dan Akroyd, Rick Moralis, Sigourney Weaver og Harold Ramis da sønnen var 6 år og fløy mellom beina hans på settet.
Ifølge Entertainment Weekly har Reitman junior nå fått grønt lys av Sony Pictures for å lage en ny oppfølger.
I motsetning til «Ghostbusters»-filmen fra 2o16, som med sine kvinnelige hovedrolleinnehavere var en reboot uten koplinger til originalfilmen, blir denne en direkte fortsettelse:
– Dette er det neste kapittelet i originalserien. Det er ikke en reboot. Det som skjedde på åttitallet skjedde på åttitallet, og denne er satt i nåtiden, sier Jason Reitman.
Planene er å starte opptakene i løpet av året, slik at filmen kommer på kino i 2020. Men filmskaperen vil ikke si noe om hva filmen handler om, eller om skuespillerne i 84-filmen (og «Ghostbusters II» i 1989) er tilgjengelige for å spille eldre utgaver av rollefigurene (uaktuelt for Ramis, såklart, som gikk bort i 2014).
– Det er fortsatt tidlig, og jeg har lyst til å pakke ut denne filmen som en gave. Vi har noen nydelige overraskelser og nye rollefigurer som publikum skal få møte, sier Reitman.
Han debuterte som regissør med satiren «Thank You For Smoking» i 2005, ble Oscar-nominert både for «Juno» (2007) og «Up in the Air» (2009), og lagde en liten komedieperle så seint som i fjor med «Tully».
Reitman har tidligere avfeid alle spekulasjoner om at han kunne overta «Ghostbusters»-stafettpinnen fra faren. Ifølge Reitman senior – som blir produsent på den nye filmen – kom snuoperasjonen bardus også på ham.
– Han har jobbet så hardt for å få en uavhengig karriere, så det var litt av en overraskelse da han kom og sa ‘jeg vet jeg har ment at jeg er den siste personen i verden som burde lage en Ghostbusters-film, men… jeg har en idè. Og da han hadde fortalt alt, var jeg oppløst i tårer, både fordi det var så morsomt og fordi det var så emosjonelt, sier Ivar Reitman til EW.