Han er kanskje ikke en gjenganger i tegneseriehylla på Rema 1000, men blant tilhengere av surrealistiske undergrunnstegneserier, marerittfremkallende kunst og andre mentalt forstyrrende, visuelle inntrykk (eller de finere tingene i livet, som det også kalles) har kanadiske Dave Cooper hatt en høy stjerne i flere tiår.

Og når Coopers mest kjente figur fra bladet «Weasel», Eddy Table, tar steget over i animasjonsfilmens verden skjer det ved hjelp av Oslo-selskapet Tordenfilm, norske animatører, skuespiller Ingrid Bolsø Berdal og Faith No More-vokalist Mike Patton.

Denne fyren. (Foto: Jose Rubio/CC BY-SA 2.0
Denne fyren. (Foto: Jose Rubio/CC BY-SA 2.0)

Samt Rune Spaans fra Brønnøysund, som har jobba med animasjon siden han var en del av Commodore 64-demoscenen på åttitallet og ko-regissert norske langfilmer som «Pelle Politibil på sporet» og «Knudsen og Ludvigsen og den fæle Rasputin».

Resultatet er den tolv minutter lange «The Absence of Eddy Table», som ble vist på festivalen Nordic Stories i Malmø i helga; vises festival i Ottawa denne uka og på verdens største sjangerfilmfestival, Fantastic Fest i Austin i Texas, mot slutten av måneden. Sjekk trailer (den NSFW-advarselen kan du forresten trygt se bort fra):

Verdt en telefon til Spaans, som har jobba med animasjon siden han var en del av Commodore 64-demoscenen på åttitallet og ko-regissert norske langfilmer som «Pelle Politibil på sporet» og «Knudsen og Ludvigsen og den fæle Rasputin», men som kaller alt han har gjort så langt «digresjoner» i forhold til denne kortfilmen, som er hans første soloregijobb.

– Eddy Table er en av Dave Coopers største kultserier og en karakter mange kjenner og gleder seg til å se på film. Det er veldig kult at det er så mange som har forventninger til filmen og gleder seg til å se den. Men jeg hadde egentlig ikke noe forhold til Eddy Table selv, det var først og fremst maleriene til Dave Cooper hans som gjorde at jeg ble fan. Jeg prøvde å herme etter dem i mange år, sier han.

 

Damer og parasitter

– Da jeg leste i et blad at Cooper hadde lyst til å jobbe med animasjon, mailet jeg ham med en gang. Vi møttes på tegneseriefestivalen Oslo Comics Expo i 2011 og fant ut at vi hadde lik filmsmak og oppfatning av hva slags film dette burde bli. Deretter gikk det slag i slag, og jeg jobbet med dette prosjektet på kveldstid mens jeg holdt på med «Knutsen og Ludvigsen» – det var grunnen til at det tok flere år å bli ferdig, sier han.

– Eddy er en karakter om alltid havner i trøbbel med det motsatte kjønn, og i filmen går han seg vill i en skog og havner i trøbbel med både damer og parasitter. Jeg vil kalle det en romantisk horrorfilm, sier Spaans.

Det var (selvsagt) via filmens komponist John Erik Kaada, som har samarbeida flere ganger med Mike Patton, at den celebre mannlige hovedrolleinnehaveren kom på plass (undertegnede er dessuten ganske sikker på at han har sett Cooper-kunst på utgivelser på Pattons label Ipecac Recordings – denne, for eksempel, likner jo veldig på Coopers strek?).

 

Gåsehud

– Vi snakka tidlig om at det hadde vært kult å få med Patton – han har jo gjort en del mindre roller i animasjon og dataspill, og som regel spilt monster. Men vi turte ikke å ta kontakt, så vi utsatte og utsatte castingen av Eddy. Vi kom imidlertid aldri på noen andre, så til slutt sa vi til Kaada: Kunne du ikke sendt en mail? Jeg ventet ikke noe svar, men en lørdagsmorgen ved kjøkkenbordet ploppa det inn en mail, sier regissøren.

Mike Patton svarte at han syntes det var en kult prosjekt og at han gjerne ville legge på stemme. Og resultatet ble over all forventning. Han har en ufattelig stemmekontroll og har brukt musikaliteten i stemmen på en subtil måte for å framstille både Eddy, monstrene og parasittene i filmen. Det var umiddelbar gåsehud, sier Spaans.

NB! Er du hypp på å se «The Absence of Eddy Table» på bredt lerret bør du sjekke din lokale filmklubb. Den er nemlig inkludert i pakkeforestillingen «Kortfilmfavoritter fra Grimstad 2016» som settes opp av klubber landet rundt.