Du skal jo på Øyafestivalen, såklart? Visste vi det ikke.

Fantastisk musikk, bra folk, ofte pent vær. Men så har de også et sideprogram, som er av spesiell interesse for oss som både er interessert i musikk og film. Øyakino arrangeres på klubbdagen (tirsdag 7. august) og søndag 12. august (når musikken er over) på Ringen Kino. Arrangementet er forresten også åpent for folk uten festivalpass, da koster det bare litt mer.

Vi i Comoyo Filter har fått gleden av å annonsere årets program, så uten videre småpludring presenterer vi følgende:

 

ÅRABROT VS. HÄXAN
(tirsdag 7. august kl. 18.30):

De siste årene har Øya invitert et norsk band til å spille konsert over en stumfilm, og i år er intet unntak. Og dette virker veldig spennende: Støyrocktrioen Årabrot skal nemlig lydlegge «Häxan» (1922), regissert av danske Benjamin Christensen.

Dette burde være en ganske perfekt match. «Häxan» regnes for å være både en stumfilm- og en skrekkfilmklassiker, som utforsker likheten mellom hekseprosessene og datidas mer vitenskapelige hysteridiagnoser. Småskummelt og ekkelt, men som Criterion også er inne på i sin omtale av filmen er den også full av humoristiske virkemidler.

Benjamin Christensen ble for øvrig invitert til Hollywood etter suksessen med «Häxan», og hvordan det gikk kan du lese mer om her.

Årabrot har gitt ut et titalls EPer og album, og vant også Spellemannspris for sitt Steve Albini-produserte sistealbum «Solar Anus».

 

SEARCHING FOR SUGAR MAN
(tirsdag 7. august kl. 17.30):

Musikkdokumentarer! Og av de fire som vises under Øyakino er vel dette rosinen i pølsa. «Searching for Sugar Man», regissert av svenske Malik Bendjelloul, hadde premiere under årets Sundance, og ble møtt med overveldende positiv mottakelse.

Den forteller (indirekte) historien om den strålende musikeren Rodriguez (Sixto Diaz Rodriguez), en singer/songwriter fra Detroit som ga ut to flotte studioalbum på begynnelsen av 70-tallet:

Filmen følger to sørafrikanere (Rodriguez ble faktisk popstjerne i Sør-Afrika) som prøver å finne ut hva som skjedde med musikeren etter at han la opp som artist. Tok han selvmord under sin siste konsert? Satte han fyr på seg selv? Parets undersøkelser sender dem i en uventet retning.

Anmeldelsene av filmen har i overveiende grad vært positive, denne bør sees:

 

MARLEY
(tirsdag 7. august kl. 19.30, søndag 12. august kl. 13.00)

Dokumentarer som varer i over to og en halv time er generelt en uting, men vi forstår at det kan være vanskelig å begrense seg når temaet er den hysterisk innflytelsesrike Bob Marley.

Såvidt vi har forstått er filmen «Marley» først og fremst en feiring av musikerens (altfor korte) liv og karriere, laget med velsignelse fra hans kolleger og familie. Den har vel ikke som ambisjon å rive ned myter, men de allerede reggaeomvendte bør kjenne sin besøkelsestid.

 

TURNING
(tirsdag 7. august kl. 18.00)

«Turning» er et resultat av et samarbeid mellom Antony Hegarty og hans mangeårige kreative partner, videokunstneren Charles Atlas. De to sto bak en konsertserie i 2006, der Antony lydla kunstverk Atlas hadde laget som omhandlet forvandling, androgyni etc. – temaer kjennere av Antony and the Johnsons kjenner igjen fra hans musikk. Konsertene fikk svært god mottakelse, blant annet fem stjerner i The Guardian.

Så lagde Atlas også en dokumentar om konsertserien, som skal vises nå. «Turning» har ikke vært framvist så ofte tidligere, men skal reise rundt på diverse festivaler i sommer – blant annet også Roskilde og Pstereo i Trondheim. Ut fra traileren virker jo også dette som noe man bør få med seg.

 

SOMETHING FROM NOTHING: THE ART OF RAP
(tirsdag 7. august kl. 20:30)

Få mennesker er vel mer kvalifiserte til å lage en dokumentar om hip hop enn Ice-T. Her har han fått med seg Andy Baybutt på regisiden, og reist rundt for å intervjue det som kan krype og gå av tidligere og nåværende storheter (Ice-T, Big Daddy Kane, Nas, Q-Tip, Eminem, Chuck D, KRS-One, Run-DMC, Dr. Dre, Ice Cube, DJ Premier, Snoop Dogg) om sjangerens betydning og utbredelse.

Til tross for en ganske konvensjonell stil og et litt traust utgangspunkt kanskje, melder anmeldere som så filmen i Sundance om en rolig innsiktsfull og interessant dokumentar, som selvfølgelig også har et topp soundtrack.

 

GLASTONBURY
(tirsdag 7. august kl. 20.30)

Glastonbury-festivalen har et hvileår i år, men musikkglade briter har i stedet kunne glede seg med denne dokumentaren på kino. Filmen tar oss tilbake til festivalåret 1993 (legendarisk, sier ’em) der band som Lemonheads, Spiritualized og en tidlig utgave av The Verve spilte. Også denne skal visstnok være en totalt ukritisk hyllest, men noe annet ville jo også vært ganske unaturlig.

 

TED
(Tirsdag 7. august kl 18.00, søndag 12. august kl 13.00)

Ah, så fikk man også inn en førpremiere på en spillefilm i år – Seth MacFarlanes «Ted» hadde USA-premiere i forrige uke, og der ble den blant tidenes mest suksessrike komedier med R-rating (innebærer endel banning og/eller vold/sex).

Dette ser passe skrullete ut, og skulle vel være ålreit å våkne til søndag formiddag.

 

Sånn! Hva syns folk?