Neste år vil Norges første katastrofefilm, «Bølgen», skylle over publikum.

Her skal publikum få ta del i panikken som oppstår når skuespillere som Ane Dahl Torp og Kristoffer Joner kjemper mot elementene idet store mengder fjellmasser raser ut i Geirangerfjorden – med en påfølgende tsunami som velter seg 85 meter opp på land.

– Vi har holdt på dette prosjektet her i seks eller sju år. Helt siden jeg første gang hørte om raset i Tafjord i 1934, ble jeg fascinert på et eller annet vis, forteller filmens produsent Martin Sundland til Filter.

– Det er utrolig skummelt at det er sånne steder i Norge der dette kan … eller rettere sagt kommer til å skje igjen. Et eller annet sted snek det seg også inn en tanke om at dette er noe vi kan lage film av.

bolg

Men tiden var ikke helt inne for en film av de dimensjonene Sundland så for seg. Han la planene på hylla, og laget i mellomtiden filmer som «Fritt Vilt» og «Gåten Ragnarok».

– Filmteknologien utviklet seg i mellomtiden noe voldsomt, særlig når det gjalt teknologien knyttet til visuelle effekter. Nå har vi kommet så langt at vi kan se på referanserfilmer som «Day After Tomorrow» og «2012» – og så kan vi få til det samme i Norge, sier Sundland til Filter.

– I mellomtiden har vi jobbet så best vi kan med manuset. Men nå blir det altså virkelighet. Jeg så på råklippen i går, og dette blir veldig, veldig bra, legger han til.

Nå er den første teaseren til «Bølgen» ute, og for første gang får vi se hvordan den monstrøse filmbølgen vil se ut:

– Dere kommer jo inn i katastrofefilmsjangeren på en god tid, der effektene ikke lenger nødvendigvis spiller hovedrollen?

– Ja, det må jo være en spennende historie i bånn – det skal jo være ekte mennesker som opplever dette her. Heldigvis har vi to av Norges beste skuespillere som gestalter hovedrollene, sier Sundland, og fortsetter:

– Filmen vår handler om de menneskene som handler oppi det her. De er de man må bry seg om for at effektene skal få en impact.

Regissør Roar Uthaug er enig i at timingen for «Bølgen» er svært god:

– Jeg er veldig glad for at vi lager filmen nå, og ikke for fem år siden. Ting utvikler seg hele tiden, og nå føler jeg meg trygg på at vi kan få til det vi ønsker å få til innefor de norske rammene. Teknologisk er vi nå helt på høyde med resten av filmverden, sier han til Filter.

– Hvordan har det vært å regissere en film som i så stor grad belager seg på spesialeffekter?

– For det første er det jo kjempegøy å få lov til å leke seg i en sånn sandkasse, med så mye tilgjengelig av teknikk og kompetanse som jeg hadde rundt meg. Men det byr jo også på utfordringer når man skal frame skuespillerne i en scene der elementene skal legges på i ettertid, sier Uthaug.

– Men vi har prøvd å kombinere de digitale effektene med praktiske effekter, så vi kan få nærheten til det som skjer, og samtidig en større realisme i bildet.

Blant annet ble det bygget to vannkar med til sammen 40.000 liter vann, som skulle sprenges på et bestemt tidspunkt – noe som (til tross for at 4000 liter vann ifølge Aftenposten kom på avveier) til slutt endte opp med å knuse settet som planlagt, og dermed bli en av de dyreste enkeltscenene i norsk film.

978x

Når produsent Sundland innledningsvis nevner at filmens katastrofe ikke er noe kan, men vil skje i virkeligheten, legger det også føringer på hvordan filmen håndterer det for mange ømfintlige temaet.

– Det legger et eget slør rundt hele prosjektet, noe vi har kjent på. Det bor jo mennekser her som lever under en reell trussel, og det må man behandle nennsomt og varsomt, sier Sundland.

Han forteller at de fleste han har snakket med i de berørte områdene er glade for at filmen blir laget:

– En film som dette vil jo nødvendigvis bli snakket om, med alt det medfører. Norge er et ekstremt rasutsatt land, og hver år hører vi jo om ras som tar liv, eiendommer og som isolerer hele lokalsamfunn. Kanskje vi burde gjøre enda mer for å sikre oss?

Også regissør Uthaug har vært var på tematikken under innspillingen av «Bølgen».

– Det gjør nok at man tar ting litt mer på alvor, og prøver å behandle temaet med respekt – og ikke bare lager hjernedød underholdning.

– Det er jo interessant at denne filmen – om det menneskelige etterspillet etter en slik katastrofe – kommer i kjølvannet av snøraset i svenskenes Oscar-håp «Turist»?

– Hehe, ja – det er vel nesten snakk om en bølge innen skandinavisk film, sier Uthaug.