En gang i tiden var superheltfilmer noe helt annet enn dagens mørke og dystre affærer – det var en sjanger som hadde dørene åpne for sterke farger og generelt gjøgleri.

Men ingen superheltfilmer (inkludert de første «Batman»-filmene) kunne ha målt seg med «Superman Lives» – om den hadde blitt laget ferdig.

Manuset ble skrevet av Kevin Smith («Clerks») på midten av 90-tallet, og filmen skulle regisseres av Tim Burton (som jo allerede hadde stått for de allerede nevnte «Batman»-filmene noen år tidligere).

I hovedrollen som Supermann? Selveste Nicolas Cage.

superman-nic-cage-main

Som jo strengt tatt var et passende valg, ettersom Cage er en såpass stor Supermann-fan at han har kalt sønnen Kal-el (Supermanns fødenavn), samt at han en gang eide det aller første Supermann-bladet – men solgte det til rekordpris (en rekord forøvrig ganske sikkert blir slått om få dager).

Den største stjernen i filmen som aldri ble noe av, kan likevel sies å være den rimelig kontroversielle superheltdrakten. Drakten var preget av et kosmisk og rimelig psykedelisk pulserende lys, med et visst 90-talls discotilsnitt.

supdr

I den forhåpentlig kommende dokumentaren «The Death Of Superman Lives: What Happened?» får vi vite litt mer om opptakten og dødsstøtet til «Superman Lives». ‘Forhåpentlig’ fordi filmskaper Jon Schnepp fortsatt forsøker å få folkefinansiert ferdig filmen.

Nå er en ny trailer fra dokumentaren ute, der vi får se nye glimt fra Nic Cage i den myteomspunnede rollen, samt en nærmere kikk på den spektakulære drakten:

Tidligere i sommer kom det også en første trailer som viser hvordan Schnepp har fått prate med de aller fleste som var involvert i filmprosjektet – inkludert Tim Burton og Kevin Smith.

Manuset til «Superman Lives» var basert på tegneserien «The Death Of Superman». Blant annet skulle vi få møte superskurken Braniac – som ville sette himmel og helvete i bevegelse for å drepe Supermann (og klare det).

Kevin Smith, som (også) på den tiden ikke var helt komfortabel med hvordan Hollywood fungerte, opplevde at filmstudioet Warner Bros. insisterte på en lang rekke omskrivninger – helt til det punktet at prosjektet raste sammen.

Det i seg selv er en historie som Smith gjerne forteller om, som i dette berømte klippet:

Smith ble for eksempel forbløffet da det viste seg at de som hadde hyret ham inn til jobben hverken hadde sett noen av filmene hans, eller lest noen av Supermann-tegneseriene.

Bedre ble det ikke da sluttprodusent Jon Peters viste seg å være den tidligere frisøren til Barbara Streisand, og at hans tre krav til supermannfilmen var at helten ikke måtte fly, ikke gå med den klassiske supermanndrakten og at det var tvingende nødvendig med en gigantisk edderkopp i tredje akt.

Da «Superman Lives» strandet, dro produsent Peters videre til andre prosjekter – og tok med seg kjempeedderkoppen. Den dukket forøvrig opp noen år senere i en annen av hans filmer, Will Smith-flausen «Wild Wild West»: