Dette kommer til å bli et rotterace! I helgen ble det klart at HBO lanserer i Norge, trolig også med sitt nettilbud HBO GO. Og i dag kommer nyheten om at også Netflix trolig vil etablere seg i Norge til høsten.

Kilder sier til Dagens Næringsliv at Netflix kommer til å lansere i fjerde kvartal, og at dette er kommunisert til norske produksjonsselskaper og rettighetshavere som har vært i forhandlinger med dem.

Den amerikanske giganttjenesten vil hverken bekrefte eller avkrefte dette overfor DN.

– Vi har sagt offentlig at vi har til hensikt å åpne i et nytt internasjonalt marked i fjerde kvartal i år. Vi har ikke annonsert hvor det vil bli. Jeg kan ikke si noe spesifikt om Norge, skriver kommunikasjonsdirektør Joris Evers til DN.

Netflix skal ha uttrykkt interesse for å sikre seg nordisk innhold som «Beck» og «Broen», og betaler ifølge en DN-kilde bedre for amerikanske serier enn det tradisjonelle norske kringkastere kan gjøre.

For ordens skyld: Netflix‘ fremste forretningsidé er å tilby tusenvis av tv-serier og filmer til en fast og lav månedlig sum. I USA har selskapet 24 millioner kunder, og er en enorm suksess.

Så blir det jo spennende å se hva Netflix klarer å tilby norske kunder av innhold før lanseringen.

Tidligere ekspansjoner utenlands har vært en blandet suksess, fordi selskapet har slitt med å tilpasse seg lokale markeder. I januar lanserte Netflix i England, uten at det har vært noen ubetinget suksess.

For ordens skyld: Bloggen du leser her, Comoyo Filter, er knyttet til VOD-tjenesten Comoyo.

 

Oppdatering: Det er ingen hemmelighet at det er flere potensielle spillere på markedet for abonnementstjenester med film- og tv-innhold, og Comoyos sjef Sven Thaulow har uttalt seg til NRK om Netflix‘ kommende lansering. Her sier han blant annet:

– Når vi får inn andre aktører, er det positivt for industrien, for det hjelper å drive fram veksten av denne typen tjenester. Vi frykter ikke Netflix, men det er klart det er en betydelig konkurrent. Men det skjerper oss.

– Det vi ikke ønsker, er at markedet blir utsatt for et eksklusivitetsspill, det er vi lite interessert i.

– Det skjerper oss. Vårt største fortrinn er at vi har en lokal tilstedeværelse i markedet, det er en stor fordel, og vi vil være mer relevante på innholdet enn det Netflix iallfall så langt har vist seg å være, sier han.