Så er altså «Lilyhammer» ute i USA via Netflix, og etter at den amerikanske pressen har sagt sitt ville det definitivt vært interessant å få vite litt om hvor mange av selskapets tallrike kunder som faktisk har streamet serien.

Men det kan vi bare glemme.

I en pressemelding slår streaminggiganten fast at de ikke akter å slippe disse noen tall. Det, bedyrer Netflix’ innholdssjef Ted Sarandos, har ikke å gjøre med at serien ikke har vært noen suksess de første dagene.

Derimot påpeker han at tallene kommer til å bli sammenliknet med programmene til vanlige tv-kanaler, og at det ikke gir noe riktig bilde med tanke på forretningsmodellen som Netflix opererer etter.

– Vi har over 23 millioner kunder, som får muligheten til å oppdage «Lilyhammer» – ikke bare i går, i dag eller denne uka – men i løpet av flere år. Noen kunder elsker serien såpass at de allerede har sett alle de åtte episodene som utgjør første sesong. Det er også grunnen til at vi tilgjengeliggjorde alle episodene på én gang, skriver Sarandos i pressemeldingen ifølge Deadline Hollywood.

Han antyder videre at alt fokuset på seertall er noe som tilhører den tradisjonelle tv-verden.

– Vi viser jo ikke reklame, og har dermed ikke noe behov for å levere seertall til annonsørene. Vår primæroppgave er å gi våre medlemmer en best mulig opplevelse, skriver Sarandos.

– Vi er sikre på at «Lilyhammer» vil bygge seg opp et stort publikum hos Netflix, og vi blir veldig entusiastiske av tanken på at vi er helt der framme for å drive fram endringer i folks underholdningsvaner.

Det høres jo plausibelt og fint ut. Imidlertid er det kanskje også verdt å bemerke – som Cinemablend gjør – at det meste innholdet Netflix har, faktisk er lagd av tradisjonelle produsenter (ofte tv-kanaler) og at prisen er fastsatt ut fra hvor mange seere programmene har hatt.

Netflix har for øvrig bundet seg til å være med på å finansiere en andre sesong av «Lilyhammer», noe Rubicon-sjef Lasse Halberg tidligere har bekreftet overfor Comoyo Filter.