Den nye Netflix-serien «House of Cards» er (til en viss grad i hvert fall) en kritikersuksess, og selv om nettgiganten ikke vil gå ut med noen tall påstår de i hvert fall at serien er det mest sette produktet på Netflix akkurat nå.

Men er egentlig eksperimentet det første skrittet mot en kaldere medieframtid, der film- og tv-produsenter med rein presisjon kan forutse hva du vil ha, og gi deg det? Der det blir slutt på gleden ved å oppdage nye og uventede ting? Og der filmkunstnere presses til å tilpasse sine verk etter det folk flest ønsker seg til enhver tid?

Det synes å være argumentet til Andrew Leonard i Salon.com. I en par uker gammel tekst bekymrer han seg for hvordan Netflix kan komme til å bruke den enorme mengden data de har om sine kunder for å skreddersy og optimalisere produktene sine for å nå et størst mulig publikum.

– Hva skjer når en regissør går i klipperommet med vissheten om at mange abonnenter ikke liker jump cuts, at de elsker grufulle torturscener eller bare ønsker seg å se sugejobber. Er det alt vi kommer til å bli tilbud?, skriver Leonard.

Teksten hans går sin seiersgang på sosiale medier, og innvendingene er forsåvidt velformulerte og interessante.

Men spør du Netflix selv, vil de trolig svare at de ønsker å oppnå det totalt motsatte.

I en paneldiskusjon under konferansen Dive into Media tirsdag uttalte Netflix’ innholdssjef Ted Sarandos at det tvert imot er det tradisjonelle ratingsystemet der kanalene ser seg blinde på seertall som er en trussel mot film- og tv-skapernes kreative frihet.

Med seg i panelet hadde Sarandos skuespiller Will Arnett og serieskaper Michael Hurwitz fra «Arrested Development». Serien var en enorm kritikerfavoritt i tre sesonger mellom 2003 og 2006, men ble lagt ned av Fox da serien aldri nådde tilfredsstillende seertall.

Problemet var imidlertid at serien henvendte seg i stor grad til et yngre publikum som tok opp serien eller så den på nett framfor å se den live, noe seertallene ikke tok hensyn til.

Netflix klarte imidlertid å plukke opp seriens potensial ved å se at seriens publikum hadde en stor grad av engasjement (så mange episoder etter hverandre), og at den hadde et betydelig publikum hos dem. Derfor bestemte Netflix seg for å gjenopplive serien (til den ekstremt dedikerte fansens store glede).

De nye episodene blir publisert i mai.

– Tv-seriemodellen må nødvendigvis endre seg. Skaperne må jobbe med en annen økonomisk modell, fordi en avtale som den med Netflix ikke inkluderer penger for repriser. Til gjengjeld blir vi oppfordret til å lage en mer interessant serie snarere enn å gjøre den flatere, sa Hurwitz i debatten ifølge Gigaom.

– For folk som jobber kreativt er det veldig interessant med en plattform som Netflix, mente Will Arnett.

Sarandos på sin side understreket at de kan bruke de enorme datamengdene de har om sine brukere til å spisse markedsføringskampanjer osv., men at intuisjon alltid kommer til å spille en rolle når de bestiller en serie eller en film.

Netflix har for øvrig også annonsert sin første eksklusive barneserie, «Turbo: F.A.S.T», som er en spinoff fra en kommende animasjonsfilm fra Dreamworks.