Bare noen få dager etter at Netflix skapte bølger ved å annonsere sin første spillefilm – oppfølgeren til «Snikende tiger, skjult drage» – kommer enda en nyhet som trolig vil skape ytterligere røre i filmindustrien.

Komiskuespiller Adam Sandler har nemlig undertegnet en avtale om å produsere og spille i fire filmer som skal komme eksklusivt til strømmetjenesten. Netflix skal stå for 100 prosent av finansieringen, og vil lage filmene i samarbeid med Sandlers produksjonsselskap Happy Madison.

Den første filmen kan komme allerede til neste år, og vil ha budsjett tilsvarende filmene han har laget tidligere for kino (de tre siste filmene kinofilmene hans har kostet mellom 250 og 500 millioner kroner å lage, per tittel).

Netflix har flere av Sandlers filmer i sin katalog fra før, og har sett at de har vært populære blant brukerne deres over hele verden. Komikeren er på sin side storfornøyd med avtalen:

– Da disse fine folka kom til meg med et tilbud om å lage filmer sa jeg ja, av utelukkende én grunn: Netflix rimer på «wet chicks», sier han i en pressemelding.

Likevel kan ikke denne investeringen på noen måte sies å være risikofri for Netflix. Flere av Sandlers siste filmer har gjort det dårlig på kino, og vi må tilbake til «Grown Ups» (2010) for å finne en ubetinget kassasuksess.

Eksperter er også uenige om hvorvidt Netflix beslutning om å produsere filmer kommer til å føre til noen umiddelbar revolusjon av filmbransjen som helhet. På den ene siden finnes analytikerne som mener dette er starten på slutten for kinoenes evne til å vise filmer eksklusivt – det såkalte vindusystemet som regulerer en films livsløp fra kino til dvd til tv-visninger.

Andre igjen peker på at også Netflix’ konkurrenter, som HBO, i årevis har produsert eksklusive tv-filmer med store budsjetter og stjerner i hovedrollene. Disse har imidlertid ikke ført til vesentlige endringer i måten studioene lanserer sine filmer.

– Vi er skeptiske til at noen av de største filmstudioene vil gå bort fra en forretningsmodell som har vært profitabel så lenge, sier bransjeanalytiker Michael Nathanson til Variety. Han tror Netflix nå gjør disse filmavtalene først og fremst som en test, og for å skaffe seg publisitet.

Amerikanske kinokjeder har allerede gjort det klart at de ikke vil vise filmer som Netflix har kjøpt seg førsteretten til, og det ville vært en stor overraskelse om norske kinoer kom til en annen konklusjon. Nylig truet de med å boikotte den norske komedien «Jakten på Berlusconi» da TV 2 Sumo hadde sikret seg en forhåndsvisning av filmen.

Det hele endte med at TV 2 Sumo droppet planene, og truet med å trekke seg fra framtidig finansiering av norsk film.

Arild Kalkvik, leder i Norske kinosjefers forbund (NKF), sier til Kinomagasinet at den norske bransjen ser med interesse på utviklingen.

– Vi blir til daglig konfrontert med Netflix-problematikken, men det er forferdelig lite vi kan gjøre med det. Vi må bare reflektere over det som skjer og jobbe utifra de forholdene vi kan påvirke, sier han.

Uansett har Netflix og deres samarbeidspartnere mulighet til å hente inn noe inntekter ved kinolanseringer i markeder der Netflix ikke er lansert («Snikende tiger, skult drage»-oppfølgeren kan for eksempel settes opp på kino i Kina).

Selv håper vi veldig på at Netflix kan bringe fram det beste i Adam Sandler igjen. Selv om han stort sett bare lager søppel for tiden og generelt framstår som en nevemagnet, har vi på ingen måte gitt ham opp helt ennå.

zohan45