Jo altså, ikke militæralliansen NATO, men National Association of Theater Owners – de amerikanske kinoeiernes forbund.

Ifølge The Hollywood Reporter vil NATO innføre nye retningslinjer, slik at trailere som blir laget for det amerikanske markedet kortes ned til maks to minutter – i dag er standardlengden 2,5 minutter.

Organisasjonen begrunner standpunktet med at dette ville redusere risken for spoilere, og hevder å ha fått en rekke klager fra publikum som føler trailere som vises foran filmer er for lange, ifølge THR.

Forsåvidt er dette en større greie i USA, der det ikke er uvanlig at publikum får se opp til sju-åtte filmtrailere før selve kinovisningen kommer i gang – det kan bety så mye som 20 minutter.

Forslaget er ikke vedtatt ennå, og NATO må nok regne med endel motstand fra amerikanske filmstudioer. For dem er filmtrailere ofte et ekstremt viktig virkemiddel for å påvirke folk til å se en film.

– Mine trailere er 2,5 minutt lange fordi det er tida vi trenger for å sende et korrekt budskap. Forslaget vil innebære et paradigmeskifte. 30 sekunder er lang tid, sier en anonym studiosjef til bransjebladet.

For øvrig får hvert filmstudio også gjøre ett unntak fra 2,5 minutts-regelen hvert år – et slikt eksempel er den tredje «Man of Steel»-traileren som er drøyt tre minutter lang.

En undersøkelse som vi omtalte for et par uker siden viser at 48 prosent av amerikanerne oppgir at trailerne er det viktigste virkemiddelet for å lokke dem på kino, tett fulgt av personlige anbefalinger (46 prosent).

Samme undersøkelse forteller imidlertid også at 49 prosent av amerikanerne som ble spurt misliker at filmens høydepunkter tilsynelatende blir vist i trailerne, lenge før man har mulighet til å se selve filmen.