Vi er et folk som er blitt godt vant med gratis innhold på nett – men alt som er godt kan som kjent ikke vare evig (så lenge man holder seg på rett side av loven).

De to største aktørene for gratis innhold på nett, Youtube og Vimeo, har hittil tjent penger på to forskjellige modeller: Mens Youtube tar seg betalt for reklame på videoene, har Vimeo satset på at brukerne betaler for å legge ut innholdet sitt.

Nå tyder imidlertid at på at begge aktørene er i ferd med å skru på betalingen også for å se innhold.

Ifølge Financial Times (saken er ironisk nok bak en betalingsmur) er Google i ferd med å gjøre alvor av de lenge ryktede planene om å lansere en abonnementsløsning for Youtube.

Ifølge avisa skal implementeringen av løsningen begynne rundt midtveis i året, og gjør det mulig for enkelte Youtube-kanaler å avkreve brukerne mellom 1.99 og 5 dollar i måneden for innhold.

Dette kommer muligens som en naturlig forlengelse av at Youtube i fjor bladde opp 100 millioner dollar for å skaffe seg originalt innhold fra attraktive innholdsleverandører til sine da nylanserte Youtube-kanaler.

Ifølge FT planlegger Google å ta rundt 45 prosent av abonnementsinntektene.

Langt mindre grådige er Vimeo, som ifølge Deadline Hollywood bare ønsker 10 prosent av inntektene når de satser for fullt på sin betalingsmodell «Vimeo on Demand». Det skjer med ingen ringere enn Kristen Bells nye film – hun har etter sin Kickstarter-suksess vist seg å bli en aldri så liten filmpionér på nettet.

Indiefilmen «Some Girl(s)», regissert av Neil LaBute og med Adam Brody og Bell i hovedrollene, blir en av de første større filmene som skal debuterere eksklusivt via betalingsmodellen til Vimeo – samme dag som filmen slippes på kino.

Da både filmen og Vimeos betalingsplaner ble offentliggjort på SXSW tidligere i år, kunne produsentene Patty West og Chris Schwartz i Leeden Media avsløre at de hadde takket nei til tradisjonelle distibusjonsavtaler på nett – og heller prøve lykken på egen hånd.

– Salgsagentene i utlandet sa at filmen kanskje kunne være ute om et år eller to, mens de amerikanske anslo kanskje 2014. Dette er tidslinjen man må gjennom for å nå publikum, sa de til Deadline under SXSW.

Gjennom Vimeo kan de imidlertid sørge for at nettbrukere får se filmen samtidig som kinogjengerne, noe som også gjør det mulig for dem å samordne markedsføringsstunts via for eksempel sosiale medier – Kristen Bell har alene over én million twitter-følgere.

– Det vi gjør er skummelt, men det gir oss full kontroll over hvordan vi markedsfører filmen – det er vi som kjenner filmen best. I tillegg eier vi fortsatt filmen, uttalte Schwartz.

At Vimeo bare tar ti prosent av inntektene, betyr dermed at filmskaperne kan selge filmen rimeligere enn for eksempel på iTunes. Når filmen slippes 23. juni, vil den derfor koste ti dollar å kjøpe (inkluderer da ekstramateriale), mens leieprisen blir fem dollar.

Hvorvidt filmen da blir tilgjengelig internasjonalt, sies det lite om – men det er mulig å lese mellom linjene at filmskaperne med den nye modellen ikke ønsker å utelukke resten av verden med denne manøvren – her er det tilsynelatende ingen filmselskaper som ønsker å porsjonere ut filmen i gitte vinduer. Om flere velger å følge Leeden Medias eksempel, kan det potensielt altså være gode nyheter for oss som sjelden får filmer samtidig som de slippes i USA.

Allerede har Vimeo on Demand begynt å selge noen filmtitler for mellom to og ni dollar, inkludert Oscar-nominerte Don Hertzferdts animerte kortfilm «It’s Such a Beautiful Day» for to dollar.