Rollefiguren Omar Littles betydning for moderne tv-serien kan ikke understrekes sterkt nok. Jeg gjentar: Kan ikke understrekes sterkt nok.

Å slenge inn en gangster med en streng og hjemmesnekret moral i et tv-drama om den kriminelle verdenen var et både overraskende og interessant valg. Å gjøre ham homofil var enda mer oppsiktsvekkende, så pass så at man begynte å lure på hvordan dette vil funke.

Da David Simon også gjorde ham til en ytterst troverdig Robin Hood-figur i denne dopverdenen – siden han ikke skyter noen som ikke er involvert – var det et fullkomment genialt trekk.

Men det kreves selvsagt også et geni til å spille en rollefigur som dette, for å vise at nå, kjære godtfolk, er tv-serienes tid kommet. Nå er det på tv at de mest komplekse rollefigurene finnes. «Sopranos» og «Six Feet Under» banet veien, men Omar Little i «The Wire» forandret mediet for alltid.

I et intervju med avisen The New Jersey Star-Ledger forteller skuespilleren selv, Michael K. Williams, at han faktisk levde et slags dobbeltliv under innspilningen av «The Wire».

Han spilte Omar Little om dagen, og brukte kokain om nettene. I 2004 ble han kokainavhengig og kunne periodevis forsvinne inn i sitt eget hode flere dager i strekk. På den tiden sjekket han rett som det var inn på hotell under rollenavnet Omar.

– Jeg var ikke meg selv på den tiden. Jeg var midt i en identitetskrise, sier Williams til avisen og innrømmer at han er pinlig klar over ironien i å være dopavhengig og spille i «The Wire» på samme tid.

– På slutten av den perioden var jeg mer komfortabel med å være Omar enn meg selv, sier skuespilleren.

For tiden spiller han Albert «Chalky» White i tv-serien «Boardwalk Empire» – en rolle som også har blitt større, mer betydningsfull og mer kompleks etter hvert som serien har utviklet seg.

Michael K. Williams startet karrieren som danser (han ble inspirert av Janet Jacksons «Rhythm Nation 1814»), men hadde problemer med å finne arbeid og var sågar hjemløs i et års tid. Ganske spesielt siden han fikk rollen som Omar etter kun én audition.

Karrieren hans er også generelt ganske delt. Å veksle mellom småroller i filmer som Chris Rocks «I Think I Love My Wife» for å ha til salt i maten, for så å spille i mer highbrow-filmer som «The Road» (2009) og Todd Solondz «Life During Wartime» (2010) eller storfilmer som «The Incredible Hulk» (2008) vitner om dette.

Han har selvsagt også gjort endel musikkvideoer (han er jo danser, tross alt) og gjesteopptredener i andre tv-serier som «The Kill Point» og «Alias».

Derfor er det kanskje noe uventet at denne karakterskuespilleren med det udiskutable talentet til å spille outsider, kriminell og naturlig leder – har gått hen og satt seg som mål å bli produsent i stedet. Independentfilmen «Snow on the Bluff» er produsert av Williams, for hans eget selskap, og skal etter sigende portrettere «alt som er feil med the hood».

På den ene siden: dette er et tema han utforsket før.

På den andre siden: Ikke glem oss. Vi er ikke lei av skuespillet ditt. Ikke på langt nær.