I forrige uke hevdet den anerkjente filmjournalisten Nikke Finke at «Gravity»-regissøren Alfonso Cuarón var dypt inne i forhandlinger om å lede «Harry Potter»-avsporingen «Fantastic Beasts».

Uansett om det var tilfellet eller ikke, går Cuarón nå selv ut og avkrefter at han regisserer det massive prosjektet.

Grunnen skal rett og slett være at han er lut lei av spesialeffekter for en stund.

– Jeg har akkurat lagt bak meg fem års arbeid med visuelle effekter. Nå behøver jeg på sett og vis å rense ganen litt, erklærer regissøren til det spanske nyhetsbyrået EFE (via Digital Spy).

«Fantastic Beasts and Where to Find Them» er en selvstendig bok i «Harry Potter»-universet fra 2001 som utgir seg for å være en lærebok ved Hogwarts.

Innmaten er visst stort sett informasjon om alle fabeldyrene og de mer eller mindre grusomme beistene som utgjør fantasyuniverset. Hele greia er totalt sett på 54 sider.

Til tross for det, skal historien utbroderes til en filmtrilogi over de neste årene. Om alt går etter planen, kommer den første av dem i løpet av høsten 2016.

En av grunnene til at Cuarón har vært en het kandidat til å ta over prestisjeprosjektet er at han regisserte «Harry Potter and The Prisoner of Azkaban», den tredje filmen i originalserien.

Det skal ha gitt mersmak:

– Det var en veldig vakker opplevelse for meg. Jeg føler sterkt for universet og er en stor beundrer av J.K. Rowling, men akkurat nå frister det ikke å jobbe med et prosjekt sterkt preget av spesialeffekter, slår den kritikerroste regissøren fast til EFE.

Om meksikaneren hadde halvparten av et gjennomsnttlig James Cameron-budsjett kunne han sikkert ha bodd på Månen og pendlet til innspilling på ISS.  Men siden han ikke har det, ble «Gravity» nødvendigvis flettet sammen med masse lekre spesialeffekter.

I tillegg til seks andre høythengende Oscar-utnevnelser i fjor, fikk filmen derfor også en svært velfortjent gullstatuett i kategorien for visuelle effekter.

Filmen ble utviklet av Alfonso Cuarón sammen med sønnen Jonás, som også lefler med både manus og regi. Nå er det han som får hjelp av faren med sin nye thriller «Forsaken».

Distributøren har tidligere kalt den en slags åndelig oppfølger til «Gravity» – selvsagt, han skal jo selge den – men da i tone og en gyselig stillhet snarere enn at den foregår der oppe forbi skylagene.

Handlingen er nemlig satt til ørkenen mellom Mexico og USA, der en gjeng meksikanske flyktninger sakte blir plukket ned én etter én på mystisk vis. La oss håpe at det blir mer «Kalifornia» enn «Wrong Turn», i så fall.