Mange skjeggete filmsnobber har kanskje vært skeptiske hele tida, men der ute i den virkelige verden finnes det store forventninger (tror jeg) til «The Great Gatsby».
Først og fremst er nok beleste F. Scott Fitzgerald-tilhengere spente, men også fans av regissør Baz Luhrmanns «Romeo + Juliet» og «Moulin Rouge» har markert premieredato med gullpenn.
Warner har satt opp europeisk premiere under Cannes-festivalen til neste uke (den åpner faktisk hele ballet), men allerede til helgen får filmen ordinær kinopremiere i USA. Nå har de første anmeldelsene kommet inn, og de er – i beste fall – varierende.
En av de mest kritiske røstene er Alonso Duralde i The Wrap, som er kritisk til måten Luhrmann har brukt digitale filmeffekter for å skape vise fram 1920-tallets overdådige selskapsliv.
Duralde mener skuespillerne ser ut som om de er med i hver sin film, og at Luhrmanns visuelle stil langt overgår selvparodien.
– Men den store synden når det gjelder «Gatsby» er at den er kjedelig, og det er ikke et ord man vanligvis ville brukt om regissørens tidligere filmer, skriver The Wrap.
Variety vender også tommelen ned i sin anmeldelse, og mener åpenbart at valget av Luhrmann har vært helt feil.
– Den australske regissøren har levert en Gatsby som harmonerer lite med F. Scott Fitzgeralds roman, men som er mer i ånden til fortellingens antihelt – en mann som mener juvelforgylte eksesser kan hjelpe ham med å vinne hjertet til den ene tingen som ikke kan kjøpes for penger, skriver Scott Foundas.
Hmm.
Men kan det være innvendingene til litt støvete mannlige filmanmeldere, uten sans for mote eller stil? Vi registrerer i hvert fall at anmeldernestor Anne Thompson er langt mer positiv.
Hun bruker ord som «guilty pleasure», roser det grandiose setdesignet og mener både Leonardo Di Caprio og Carey Mulligan er mulige Oscar-kandidater for sine rolletolkninger.
– Filmen bygges opp fra en tidlig småskala bakkanal til en glorete New York-leilighet til det gigantiske koreograferte kaoset som utgjør Gatsbys fest. Det er en tour-de-force som gjør filmen til et must, skriver Thompson.
Norgespremiere blir 22. mai.