Komigeniet Louis C.K. ble i går kåret til en av verdens 100 mest innflytelsesrike mennesker av Time Magazine. Vel fortjent, det, av en fyr som folk flest (i hvert fall her til lands) strengt tatt ikke har hørt noe særlig om før.

Ofte omtalt som «komikernes komiker» (se bare her) har Louis C.K. sakte bygget seg opp en solid posisjon både innen stand-up og nå etterhvert på tv-skjermen. Hans egenproduserte komiserie «Louie» (ikke bare spiller han i og skriver episodene, men han regisserer og klipper dem også) har gått i to sesonger på den amerikanske tv-kanalen FX.

Seertallene har vært så som så, men kritikere og dedikerte seere jubler. Til sommeren er det derfor heldigvis klart for tredje sesong, og i dag kom den første teaseren på hva vi kan vente oss. Vel, selve teaseren sier ikke mye i seg selv – se bare her:

Det viktigste vi kan lære av denne, er at: A) Serien starter 28. juni i USA. B) Den foregår fortsatt i New York, og C) Louis C.K. liker Woody Allen.

Men, hei, hvem er det egentlig som tror at Louis kommer til å endre så veldig mye på oppskriften fra de første to sesongene? Ikke jeg, i hvert fall. Om du har sett noe av ham, skjønner du at Louis C.K. er en komiker som insisterer på å gjøre alt på sin egen måte, uten å måtte verken høre på eller føye seg etter hva andre måtte mene.

Faktisk er det en av hovedgrunnene til at serien går på den noe mindre tv-kanalen som FX tross alt er. De har gitt ham all den kreative friheten han behøver for å lage serien, noe han garantert ikke hadde fått hos de større sluggerne i tv-bransjen. De kunne sikkert bladd opp mer – men da hadde han mest sannsynlig også måttet føye seg etter hva sjefene synes er passende, hva publikum synes er morsomt i brukerundersøkelser, og så videre.

I stedet fikk Louis C.K. 200.000 dollar fra FX, som gikk med på at han kunne gjøre hva han ville med pengene – så lenge han leverte en pilot. Når man ser hva han ellers sier på scenen, kunne jo egentlig det virke som en ganske risky greie:

I tv-serien er det hele imidlertid skrudd ned ganske mange hakk, både i tempo og intensitet. I hver episode følger vi en eller to smått hverdagslige scenarioer i Louies liv, som mer enn bare litt er basert på Louis’ egne livserfaringer. Det hele brytes opp med standup-sekvenser fra Louis’ egne stints på den legendariske komiklubben Comedy Cellar i New York.

I motsetning til hvordan Larry David lokker putene fram foran ansiktene til de som ser på «Curb Your Enthusiasm», er ikke selvutleveringen i «Louie» like pinlig å bivåne. Man ender i stedet opp med å okke seg over hvor stakkarslig en godt voksen, singel mann med to små døtre kan oppføre seg – samt le rått av det hele. Rett som det er dukker også noen av Louis’ komikerkompiser opp, som Ricky Gervais her:

En av grunnene til at Louis C.K. nå trekkes fram av Time som en av verdens mest innflytelsesrike komikere, er nok hvordan han før jul, i kjent stil, ga fingeren til det etablerte og selvpubliserte et timeslangt standupshow fra Beacon Theatre.

I stedet for å selge showet via vanlige kanaler for en høy pris, med DRM-løsninger og det hele, la han den ut på sin egen hjemmeside. Uten DRM, og for bare fem dollar. I løpet av 12 dager hadde han solgt for én million dollar (hvorav en fjerdedel gikk til veldedige formål), og tallet har bare fortsatt å øke.

Så, hva kan vi vente oss av tredjesesongen av «Louie»? Den som venter, får se – men forhåpenltlig, og altså mest sannsynlig, blir det mer av det samme – som dette, en av mine favorittscener fra serien: