NB: Denne artikkelen inneholder spoilere om fjerde sesong av «Louie».

Å vise voldtekt på tv har sjeldent vært problematisk i seg selv – i tradisjonelle og enkle dramaserier er voldtekt alltid en gjennomgående ondskapsfull handling der overgrepet skildres som nettopp det, og der overgriperen som regel får som fortjent til slutt.

Men skru så fram til 2001, da Dr. Melfi ble voldtatt i «The Sopranos», og vi sitter og håper at Tony skal kverke svinet som gjorde det.

En litt mer komplisert følelse, ikke sant?

Eller til i fjor, da Adam unektelig begikk en semivoldelig, i hvert fall ekstremt ubehagelig, seksuell handling mot kjæresten Natalia i «Girls».

Eller til årets mest omtalte voldtekt-eller-ikke-scene, der Jaime tvinger seg på Cersei til tross for protester i «Game of Thrones».

Denne uka er det Louis C.K.s tur til å bli debattert og tidvis få kjeft i amerikanske medier, etter den siste episoden av «Louie». Jeg må innrømme at jeg ikke har rukket å se denne episoden selv ennå, og derfor ikke kommer til å mene mye om dette selv (denne artikkelen er i stedet ment å oppsummere debatten).

Dette skjer, sålangt jeg har fått med meg: Louie har kjærlighetssorg etter at Amia (Eszter Balint) har dratt tilbake til Ungarn, og kommer hjem der den smått manipulerende venninnen Pamela ligger og sover på sofaen etter å ha sittet barnevakt for Louies unger.

Når hun skal dra, prøver Louie å få henne til å bli ved hjelp av tvang (GIFer via Vanity Fair):

rape1

rape2

rape3

Som vi ser kommer Pamela seg løs, og forlater leiligheten etter at Louie til slutt klarer å presse seg til et kyss.

Selv dette ses på som en seier for den stadig mer patetiske antihelten vår:

yes

Så, hva er det som skjer her egentlig? Først av alt: Å tro at komiker Louis CK står inne for alle handlingene til Louie, er selvfølgelig bare dumt.

Louis CK har flere ganger uttrykt støtte til femininstspørsmål – blant annet brukte han en del av monologen på «Saturday Night Live» nylig på å si hvor latterlig han syns det er at vi kaller ermeløse t-skjorter for wifebeaters (oppdatering: denne monologen gjentas visst også i episoden).

Likevel er enkelte veldig opprørte: Beejoli Shah skriver på nettsida Nerve at hun aldri kommer til å se på «Louie» igjen etter denne episoden. Hun har selv vært utsatt for seksuelt overgrep.

The entire season had been pitch perfect to date, much like the rest of the show, especially in its willingness to expose the «warts and all» sides that television generally likes to keep hidden. But using assault as a device, simply to show a character’s faults? I already knew Louie was flawed. I didn’t need to know that Louis C.K. was too.

Hun er ikke den eneste som har valgt å bli personlig i etterkant av episoden. Todd VanDerWerff hos The AV Club forteller i sin anmeldelse om en fryktelig krangel med kona, som endte med at han nektet henne å gå ut av badet – han sperret fysisk for utgangen.

– Vi både sa og gjorde ting vi angret på den kvelden. Men det jeg angret mest på var at jeg kom i kontakt med en person inne i meg som var vill og ukontrollert nok til å gjøre noe slikt mot kvinnen jeg elsket, skriver han.

Magnus Blomdahl i svenske TV-Dags mener «Louie» nå har nådd et point of no return, at det nå blir umulig å se på karakteren på samme måte igjen (det låter dramatisk, er det noen som fremdeles hater Jaime Lannister intenst etter den scenen med Cersei?).

– Man kan kanskje tolke scenen som et slags forsøk på å forklare voldens mekanismer, menns vold mot kvinner. Men da vil det også være mulig å se scenen som et slags mannlig forsvar… at uansett hvor fæl handlingen er finnes det alltid en årsak, skriver Blomdahl.

Episoden var titulert «Pamela pt.1», og oppfølgeren «Pamela pt. 2» sendes ikke før om to uker (neste ukes dobbeltepisode følger visstnok en annen historie).

Noe Matt Zoller Seitz hos Vulture mener et interessant formgrep: I en tid der alle er klare for å trekke konklusjoner straks etter at en tv-episode er sendt, utfordrer Louis CK her vår kollektive (u)tålmodighet til bristepunktet.Vi blir rett og slett nødt til å vente litt før vi mener noe bastant om Louis CKs intensjoner (låter som et godt råd).

Vi grugleder oss nå selv til å sjekke ut episoden seinere i dag (hele sesongen er tilgjengelig på amerikanske iTunes), men vi avslutter med den mest overbevisende teksten vi har lest om den så langt.

Amy Zimmerman hos The Daily Beast peker på at Louie ikke ser på seg selv som en del av problemet. Han er ingen voldtektsmann i tradisjonell forstand, snarere en mjuk og i hovedsak snill fyr, som mener at han fortjener kjærlighet og å bli satt pris på.

«Louie» viser på troverdig vis hvordan en liberal mann med i utgangspunktet gode holdninger likevel kan være i stand til å begå overgrep. Og det fortjener Louis CK ros for, mener hun:

What Louie doesn’t see is how his treatment of Pamela, itself a form of intimidation and subjugation, mirrors those gendered injustices that he previously deplored. While Louie the character doesn’t see the connections, I suspect that Louis the writer knows them all too well—and we have him to thank for producing an episode of television that manages to reflect lived realities while simultaneously challenging them, and even sneaks in a few great jokes in the process.