Hvordan påvirkes kinosalget i USA av at så mange laster ned film ulovlig? Og selges det færre kinobilletter internasjonalt når det tar lang tid fra USA-premieren til en film kommer ut i andre land?

Disse spørsmålene er gjenstand for en ny studie foretatt av forskere ved Wellesley College og University of Minnesota, som blir gjengitt på mange blogger og filmnettsteder i dag.

Nyheten presenteres i stor grad som en ny seier for alle som mener filmbransjen er idioter fordi de til stadighet går til rettssak mot fildelere. Studien konkluderer nemlig med at:

  • Piratvirksomhet ikke påvirker kinosalget i USA i nevneverdig grad.
  • Piratvirksomhet skader kinosalget internasjonalt når filmer ikke slippes i ulike territorier samtidig. Når det tar månedsvis fra en film slippes i USA til den kommer i Norge eller Australia gjør det at mange tvinges til å laste den ned ulovlig – fordi de ikke får lov til å kjøpe.

Et eksempel på en film som kan ta skade over at den ikke blir sluppet overalt samtidig er «The Muppets». Denne fikk gode kritikker og gode besøkstall i USA i høst, men kom ikke på kino i England før i forrige uke.

I Norge kommer den ikke på kino i det hele tatt, men slippes på dvd her til lands til sommeren (i USA slippes den på dvd/Blu-ray i mars). Da vil deler av markedet ha forsvunnet allerede, fordi den mest ivrige fansen vil ha skaffet seg filmen på annet vis.

– Mye av makta til å begrense piratene ligger i studioenes egne hender, heter det i studien, som du kan laste ned her.

Nå tar jeg forbehold om at jeg ikke har fått lest studien selv ennå, men det er noen småting som irriterer meg ved måten den refereres i deler av den mest Hollywood-kritiske pressen.

For det første er det vel ganske naturlig at piratvirksomhet ikke skader kinosalget i USA, all den tid det sjelden finnes gode piratkopier av en film så lenge den kun finnes på kino. Ta en film som kinoaktuelle «Chronicle» (som bildet over er hentet fra): Skal du laste ned denne ulovlig, må du sannsynligvis ta til takke med en elendig kopi som noen har laget ved å filme i en kinosal med et amatørkamera.

Men er det virkelig noen som ikke tror det ville skadet kinosalget hvis «Transformers 4» kom på The Pirate Bay i Blu-ray-kvalitet samtidig som kinopremieren i USA?

Jeg håper også det snart kommer en studie som sier noe om hvordan piratvirksomhet påvirker hva slags filmer Hollywood faktisk lager for tida. Mange filmskapere klager jo over at studioene kun prioriterer superheltfilmer med voldsomme eksplosjoner i 3D, som tenåringene må gå til kinosalen for å få fullt utbytte av. Smalere film for voksne, tenkende mennesker er det derimot ikke så mye penger igjen til.

Deler av Hollywoods forsiktighet med mer «voksen» film mistenker jeg at kan forklares med nedgangen i inntekter fra dvd-salg – en nedgang man regner med at bare vil fortsette.

Som vi har sagt hundre ganger før: Piratproblemet kan kun løses med forretningsmessig innovasjon, og en bedre forståelse for hva nettbrukere faktisk ønsker seg av en filmtjeneste. Dette innebærer definitivt også at filmbransjen må bli flinkere på å tilgjengeliggjøre sitt innhold fortere på tvers av landegrenser og territorier.

Men å tro at piratvirksomhet ikke påvirker filmbransjens inntekter overhodet, håper jeg at ingen lurer seg til å tro.