Kinopublikummets veier er ikke helt uransakelige, men neimen ikke enkle å forutse, heller. Få hadde for eksempel levnet den siste superheltfilmen, «Venom», store sjanser til å karre seg inn blant årets mest innbringende produksjoner for det brede lerret:

  • Budsjettet var, i denne sammenhengen, edruelig. Og det synes på effektarbeidet.
  • Filmen er ikke en av Marvels høyt elskede egenproduksjoner, men et resultat av at Sony for mange år siden fikk kjøpe lisens til å lage filmer basert på Spiderman-tegneseriene. Forrige gang Sony utnyttet rettighetene til Spiderman og lagde «The Amazing Spiderman 2» i 2014, endte det med skuffende besøkstall.
  • Spidey selv er fraværende fra filmen, som istedet er basert på en mindre kjent figur som dukket opp på 80-tallet; en ondsinnet, symbiotisk livsform som tok form som et mørkt vrengebilde på edderkoppmannens ikoniske drakt.
  • Å ha en antagonist som hovedperson er forholdsvis upløyd mark i Hollywood-superhelt-sammenheng.
  • Anmeldelsene av filmen har beveget seg i spennet fra slakt til nedsabling.

Men da filmen hadde premiere i store deler av verden i helga viste det seg at folk flest mer enn gjerne stiller seg i kø for å se Tom Hardys kropp omformes til et diger, svart og slimete kryp. Og nå kan ingen symbiot i verden hindre Sony og Columbia Pictures i å lage utall antall oppfølgere i et eget Sony-Marvel-univers.

Filmen spilte nemlig inn 80 millioner dollar i USA, mer enn noen annen film med premiere i oktober. Internasjonalt spilte «Venom» inn over 200 millioner dollar, og var den mest sette filmen i så og si alle land den ble satt opp, inkludert Norge, der den riktignok må nøye seg med en 14. plass på lista over årets beste åpningshelger.

En av årsakene til suksessen kan være Sonys beslutning om å tone ned voldsskildringene såpass at filmen fikk såkalt PG13-rating i USA.

Ratingen innebærer at foreldre bes om å utøve skjønn og at deler av filmen kan være upassende for de under 13 år, men at den i utgangspunktet regnes for å være egnet for barn.

Tom Hardy i en scene i filmen.

Andre kassasuksesser med tilsvarende mørk humor, som «Deadpool»-filmene, har satset på at det finnes nok voksne til å fylle salene på en film med en helt i tettsittende trikot, og tillatt seg et uttrykk som ekskluderer filmen for dem som ikke har nådd tenåringsalder.

Men ved å unngå dette har «Venom» blitt sittende med lite til ingen reell konkurranse i billettlukene, argumenterer en analytiker det alltid er interessant å lese, nemlig Scott Mendelson i Forbes.

De fleste andre storfilmene som har premiere denne måneden – som Lady Gaga-filmen «A Star Is Born», slasheren «Halloween» og månelandingsdramaet «First Man» – har nemlig enten høyere aldersgrense eller er av typen film som uansett bare tiltrekker seg et voksent publikum.