Avhengig av hvem du spør, er «Blå er den varmeste fargen» kjent som «filmen som vant året gullpalme» eller «filmen med den laaaange lesbiske sexscenen».

Nå kan den også bli kjent som «den der filmen som fikk alle de involverte til å krangle noe så inni helsike».

For det er ikke smått med drama som nå dukker opp i kulissene i forbindelse med filmens kommende visninger under Toronto International Film Festival.

Det hele startet for et par dager siden da hovedrolleinnehaverne Léa Seydoux og Adèle Exarchopoulos ga et intervju med The Daily Beast der de forklarte hvor ekstremt tøft det hadde vært på settet.

Jentene erklærte blant annet at de aldri ville jobbe med regissør Abdellatif Kechiche igjen.

Lea Seydoux (til venstre) og Adele Exarchopoulos kysser regissør Abdellatif Kechiche under årets Gullpalme-utdeling.

Deler av dette skyldes den mye omtalte sexscenen, som var tøff for Seydoux og Exarchopoulos å spille inn, ikke minst fordi de opplevde at regissøren oppførte seg svært lite respektfullt i prosessen.

Men hele innspillingen virket som en tøff affære – den skulle opprinnelig vare i to måneder, men strakk seg til fem, med uendelige repetisjoner og nye forsøk. En særlig traumatisk episode er en scene der de to hovedkarakterene slåss, og regissøren tvang Adèle til å slå Léa på ordentlig.

– Og under innspillingen måtte jeg dytte henne ut av en glassdør mens jeg ropte «gå vekk!», og Adèle knuste døra og skar seg opp og blødde overalt mens hun gråt og nesa rant. Etterpå sa Kechiche «nei, vi er ikke ferdige. Vi gjør det igjen», fortalte Léa Seydoux.

Historier om vanskeligheter på settet pleier ofte å dukke opp mange år etterpå, men problemet er at filmen er midt i en lanseringsfase, og at jentene de siste dagene også har måttet gjøre pressekonferanser sammen med regissøren.

Da de tre satt på podiet sammen i Los Angeles var det en reporter som spurte om The Daily Beast-intervjuet.

Abdellatif Kechiche var ikke blid, ifølge The Hollywood Reporter.

– Så utrolig upassende å snakke om smerte når man har en av de beste jobbene i verden. Sykepleiere lider, de arbeidsledige lider, anleggsarbeidere kan snakke om lidelse. Hvordan kan man snakke om lidelse når man er beundret, får gå på den røde løperen og motta priser?, uttalte regissøren.

Videre virket han å legge endel av skylden for at innspillingen ble så langdryg over på Léa Seydoux, som han antydet at hadde vokst opp med sølvskje i munnen (hun er barnebarnet til Jérôme Seydoux, direktør for mediekonglomeratet Pathé), og som angivelig trengte i overkant mye tid for å leve seg inn i rollen.

Léa Seydoux tok på sin side angrepet fra regissøren hardt, og begynte å gråte på pressekonferansen.

– Jeg har gitt et år av livet mitt til denne filmen. Jeg hadde ikke noe liv under innspillingen, jeg ga alt. Jeg har ikke kritisert regissøren… Jeg har bare stilt spørsmål ved metodene. Det var min drøm å arbeide med ham, for i Frankrike er han ansett for å være en av de aller største.

Uff.

Vi har jo heller ikke glemt at Julie Maroh, som forfattet tegneserieromanen filmen bygger på, også hadde sterke innvendinger mot «Blå er den varmeste fargen».

Ikke minst kritiserte hun sexscenen, som hun kaldte kald pornografi laget for å tilfredsstille et mannlig blikk.

Norsk premiere for «Blå er den varmeste fargen» blir i november.