– Du er klar over at du er et sex-symbol, ikke sant? Enkelte kunne til og med kalt deg en DwILF.

For et ord. Spørsmålet fra Playboy-journalist Eric Spitznagel er farlig nær flåsegrensa, men «Game of Thrones»-superstjerne Peter Dinklage er vant til sånt nå.

DwILF, som i «Dwarf I’d Like to Fuck»? Veldig smart. Jeg tar det med en klype salt. Det er fint at folk tenker utenfor boksen, men jeg tror ikke på det et minutt.

Uansett hva Dinklage måtte mene om sine muligheter på sjekkemarkedet: At noen i det hele tatt stiller et slikt spørsmål vitner om et skifte i tv-verdenen.

Mens han selv har seilt opp som den desidert mest populære rollefiguren i HBO-suksessen «Game of Thrones» (som snart er klar med sin fjerde sesong) later også andelen av kortvokste, transkjønnede og funksjonshemmede rollefigurer til å være på vei opp ellers også.

Oppsiktsvekkende nok er det i Mickey Mouse Club-diggende USA, landet med flest skjønnhetsdronning-konsepter, at større TV-serieprodusenter i økende grad har gitt plass til grupper som tidligere ikke har vært særlig sterkt representert på tv, uten å verken drite dem ut, fremstille dem som ofre eller søte helter. Er den politisk korrekte og likestilte TV-serien på fremmarsj ?

Ta åpningen til nå kansellerte «Hit & Miss». Etter å ha fyrt av et par dødelige skudd mot en mann på taket til et parkeringshus kjører Chlöe Sevigny hjem, blotter sin nakne kropp, kuk og baller, og tar seg en dusj.  Hun spiller nemlig en leiemorder som tidligere har vært mann, men som nå er dame, foreløpig med utstyret i behold.

Hun får vite at hun har en sønn, fra fortiden sin som mann, selvsagt, og drar for å oppsøke familien til hennes nå døde, tidligere kjæreste.

Chloe

Serien (finnes på HBO Nordic her til lands) holder ikke noe tilbake, og for de av oss som kjenner Sevignys rollevalg, er hun ikke akkurat blyg. Sevigny foretrekker også karakterer med atypiske og sære trekk eller personlighetsforstyrrelser og tilfører «Hit & Miss» en interessant karakter.

Det du kanskje trodde var den mest hormonbesprengte sørstats-TV-serien av dem alle, «Sons of Anarchy», har gjort uante vendinger og endte opp med å portrettere den mest politisk korrekte motorsykkelklubben som finnes (med unntak av «Protector of the children» i Jackass-filmen «Bad Grandpa»).

Da Walton Goggins ville gjeste serien, mente serieskaper Kurt Sutter at publikum ville asossiere Goggins for mye med hans tidligere «The Shield»-karakter, detektiv Shane Vendell. Goggins ville bevise for Sutter at han kunne spille en annen rolle som få ville kjenne ham igjen i.

– Da sa jeg bare til ham at jeg gjør det om jeg kan få være en transkjønnet person. Jeg ville foretrukket å spille en transkjønnet. La oss skape en transkjønnet, har Goggins forklart til Entertainment Weekly.

Dermed fikk han seg silikonpupper og morphet seg til den transkjønnede Venus Van Dam i en liten snutt i sesong fem. Venus gjorde stor ståhei som karakter og det var derfor en stor glede å få et sterkere gjensyn med førken Venus nå i sjette sesong. På kort tid ble «Sons of Anarchy» et uventet talerør for de transkjønnede. Alyssa Rosenberg i Think progress påpeker:

– Det var en episode i TV-historien som portretterte hypermaskuline motorsyklister som sosiale og seksuelt komfortable med en transseksuell kvinne, uten å behandle henne som et misfoster eller som en eksotisk skapning.

Venus

Venus’ forferdelige historie som vi blir kjent med i sjette sesong og MC-guttas reaksjon til denne, snudde opp ned på konvensjonene av «pulp»-sjangeren, den som forguder hypermaskulinitet. Mer krem på kaka skulle det bli når Tig, den mest hypermaskuline av MC-gutta, forelsker seg i Venus.

– Hvis Venus Van Dam kan hjelpe en ung mann eller kvinne til å føle seg bedre med seg selv, fordi de ser deres historie bli dramatisk reflektert, da føler jeg at vi har gjort jobben vår, har Goggins selv uttalt i et intervju med TV Guide.

«Orange is the New Black» var imidlertid serien som for første gang skulle gjøre en ekte transkjønnet person verdenskjent, nemlig Laverne Cox i rollen som Sophia Burset , noe serieskaperne har fått mange klapp på skulderen for.

– Historien hennes belyser problemstillinger som i stor grad rammer de transseksuelle. Men til syvende og sist er Sophia en sterk karakter fordi hun illustrerer effektene av fengsling på familien som institusjon, skrev A.V.Club om Cox’ karakter.

Cox er den første afroamerikanske transen som har produsert og vært stjerne i eget TV-prgram, «TRANSform Me». Men veien til rampelyset har ikke vært så lett for transkjønnede Cox som for hennes medskuespillere:

– Vår frekvens av arbeidsløshet er det dobbelte av landsgjennomsnittet. Hvis du er en farget transperson, er den frekvensen firedobbelt av landsgjennomsnittet. Drapsfrekvensen er høyest mot transseksuelle kvinner. Hvis vi bare skal fokusere på å snakke om transformasjonen av kroppen vår, får vi faktisk aldri snakket om disse tingene, uttalte Cox i et intervju på amerikansk TV i januar, der spørsmålene begynte å dreie seg om heller intime, kroppslige faktorer, enn diskriminering av transkjønnede.

Washington Post meldte tidligere i år at Cox har planer om å skrive bok om sitt liv som transseksuell.

Men det er ikke bare transseksuelle som har fått et tv-gjennombrudd. Som nevnt over er «Game of Thrones» en av de første TV-seriene med en kortvokst hovedperson. Peter Dinklage er seriens fjes utad, og er hyllet for sin gode rolletolkning av den skarptungede Tyrion Lannister.

– Og det er Dinklage som får Golden Globe, Dinklage som stjeler showet, Dinklage som bryter rekken av stereotypiske dvergeroller og faktisk blir kreditert for å være en dyktig skuespiller. Allerede i andre sesong er Peter Dinklage den høyest betalte skuespilleren i serien, og har raskt jobbet seg opp på din liste av favorittskuespillere, skriver Planet Ivy.

Dinklage er en av få kortvokste som har kommet langt som skuespiller uten å spille på komikk. Han dedikerte dessuten sin Golden Globe i 2012 til Martin Henderson, en kortvokst mann som ble trakassert på pub.

– Dette er helt på trynet. Dverger er fortsatt stumpen av alle vitser. Det er en av de siste bastionene av aksepterte fordommer. Ikke bare av folk som har fått for mye å drikke og vil kaste en person, men også media, alt mulig, har Dinklage uttalt til New York Times.

I 1995 mottok Dinklage varm kritikk for sin rolle i «Living in Oblivion», der han spilte en skuespiller som er oppgitt over de begrensede og ikke minst karikerte rollene som blir tilbudt kortvokste skuespillere.

Dinklage har tråkket opp veien for at kortvokste kan få flere seriøse roller og har hovedrollen i flere filmatiseringer i 2014, deriblant «X-Men: Days of Future Past» (hvor han har en fantastisk bart), «Knights of Badassdom»og «The Angriest Man in Brooklyn» med Mila Kunis og Robin Williams.

Også den Emmy-nominerte skrekkserien «American Horror Story» er nokså radikal i sine valg av karakterer. Her har Jamie Brewer, som har Downs syndrom, en viktig rolle.

Skaperne av serien, Brad Falchuck og Ryan Murphy, har søkt å utfordre de etablerte konvensjonene for streite TV-serier før, i den mer overhappy og krampeaktige gospel-serien «Glee», hvor Lauren Potter også har downs syndrom, samt i en episode av «Nip/Tuck».

– Og når Ryan Murphy leverer enda et av sine nå-varemerker, en magisk karakter med Downs syndrom som er undervurdert, men leverer stor visdom, hva annet kan du gjøre enn å trekke på skuldrene, skrev Daniel Fienberg i Hitfix.

TV-kritikere har tydeligvis lært å se hennes sykdom som lite oppsiktsvekkende. Tonen var derimot en veldig annen da første sesong av seren kom:

– Det er sjeldent at jeg blir sint over dårlig TV, vanligvis bare skuffer det meg, men en scene i andre episode med Langes datter (spilt av Jamie Brewer) fikk blodet mitt til å koke til det ble tonedøvt, var HitFix’ TV-anmelder Alan Sepinwalls utspill etter å ha sett første episode. Det var delte meninger om hvorvidt Brewers rolle i første sesong var en nedverdigende fremstilling av Downs syndrom.

– Den viktigste er å fremme saken. Du kan virkelig trå til og si «hei, dette er meg, jeg har et stort talent» og jeg har lyst til å få muligheten til å vise det, har Brewer selv uttalt til ABC News.

Dette er ikke den eneste funksjonshemmingen som har vært portrettert i en kjent TV-serie. I tungvekteren «Breaking Bad», 2013s Emmy-favoritt, har sønnen til Walter White, Walter jr. (RJ Mitte) cerebral parese. Serieskaperen Vince Gilligan baserte karakteren løst på en venn fra college som hadde en mindre mild form for CP.

– Det tok en stund med overbevisning, da Vince først syntes jeg var for funksjonsfrisk, sier Mitte til Daily Mail om hvorfor han gikk tilbake til å bruke krykker i serien, som han gjorde før.

– Å spille Walt Jr. har åpnet øynene mine for hva jeg har klart å bli. Fram til jeg fikk rollen, har jeg aldri tenkt over at det jeg gikk igjennom var noe merkelig, legger Mitte til.

Mens «Breaking Bad» sluttet i fjor, er både «Game of Thrones» og «Orange Is The New Black» klare med nye sesonger i 2014.

Her til lands er det imidlertid adskillig roligere.

Vi får håpe norsk TV-drama snart tar noen grep og ikke bare lager «Ingen grenser» eller «Tangerudbakken» for å veie opp for lite mediedekning av minoritetene.