Hva gjør at noen historier blir fortalt som en film på halvannen time, en kortfilm på tjue minutter, eller en tv-serie over flere episoder?

Noen ganger kan det være mindre åpenbart enn man tror. Et eksempel på det, er den nye dramakomedien «Epleslang», som ligger ute til streaming hos NRK nå. I form av fire ganger 22 minutters miniserie.

Serien handler om en passe kultursnobbete forlegger, Thomas, (spilt av Christian Skolmen), som skammer seg over sin langt mindre finkulturelle, og dessuten arbeidsløse, søster Elin (spilt av Heidi Goldmann).

Rollen som trygdede Ellen tolkes av Heidi Goldmann.

Opprinnelig skrevet i et øyeblikks anfall av inspirasjon av David Reiss-Andersen, som vanligvis beskjeftiger seg med reklame og annen oppdragsbasert film gjennom sitt produksjonsselskap Pravda.

– Jeg skrev den opprinnelig som en novellefilm – fort og gæli’, og da jeg leste det etterpå syntes jeg manuset var fint, så jeg bare ville sette igang med å produsere den med en gang, forteller Reiss-Andersen til Filter Film og TV.

– Jeg vet hvor lang tid det kan ta å komme seg gjennom mølla med å få støtte av Filmfondet, så jeg fortalte produsenten min at det ikke var noen vits i å sette opp noe budsjett: Vi hadde nøyaktig 250 000 kroner å bruke, for det var grensen på Mastercardet mitt, sier han.

Etter å ha sikret seg skuespillerne i hovedrollene, samt Andrea Bræin-Hovig som kona til Thomas, Jorunn Kjellsby som moren og Lars Reynert Olsen som Ellens kjæreste, gikk de i opptak. Og så ble de så fornøyde at de begynte å fundere på om kortfilmen kunne utvikles til noe mer.

– Da kom ideen om å lage en miniserie. Så vi brukte kortfilmen som en pilotepisode og viste den for NRK, som likte den godt og var interessert i å bidra til resten. Men så hadde jeg en idè om at neste episode skulle finne sted om våren, så jeg hadde ikke tid til å vente på grønt lys med å sette igang og filme, sier serieskaperen.

Ikke verdens beste venner, disse søsknene.

– Det var kanskje ikke så lurt, for midtveis i innspillingen av episode 2 fikk NRK beskjed om at de måtte spare penger og avslå søknaden vår. Da måtte vi gå til Filmfondet likevel.

Akkurat idet hans personlige kredittkortgjeld begynte å bli «baktung», som han sier, kom det tilslag på midler fra filminstituttet. 

– Men de gav oss penger til å lage en spillefilm ut av materialet, sier han.

– Da vi var ferdige med alle opptakene, innså vi at dette slett ikke passet som kinofilm. Det var liksom for små temaer, for langsom dramaturgi… nei, det ville blitt en rar film. Så da klipte vi det om til den serien vi opprinnelig hadde tenkt oss. Og så ble det en miniserie på fire episoder, sier Reiss-Andersen.

David Reiss-Andersen har skrevet manus og regissert «Epleslang».

Og slik foreligger den nå, til din avnytelse, på det tidspunkt og i den frekvens du selv måtte ønske. Det bør du dessuten gjøre, skal vi tro Dagens Næringslivs anmelder, som mener serien «spøker intelligent med status, talent og anstendighetens grenser».

Men, paradoksalt nok: Når NRK viser den på lineær-tv tirsdag kveld, kjører de alle fire episodene i èn jafs. Og dermed blir det litt som en film likevel.

– De kaller det et eksperiment. Jeg vet ikke hvor glad jeg er i å bli eksperimentert med, men jeg tror det er en serie som det fungerer greit å binge. Den er jo ikke så lang… jeg håper bare folk ser den med seriebrillene på, ikke filmbrillene, sier David Reiss-Andersen.