I kveld har «Kon-Tiki» premiere i USA, og vi er i grunnen ganske gira på å finne ut hva Harvey Weinstein og hans The Weinstein Company kan gjøre med filmen der borte.

Vurdering av kinotall er helt ærlig talt ikke mitt ekspertområde (forvent at Ulrik Eriksen analyserer «Kon-Tiki»-tallene til mandag), men jeg vil vel tro at målet minst må være å overgå tallene til «Hodejegerne» som spilte inn 1,2 millioner dollar i Statene?

Det er imidlertid grunn til å ha forsiktige forventninger til hvordan filmen gjør det i starten, skal vi tro Deadline.

The Weinstein Company vil nemlig lansere filmen relativt forsiktig.

Regissørene Espen Sandberg og Joachim Rønning med Harvey Weinstein.

Denne helgen får filmen derfor kun premiere i Paris Theater i New York og The Landmark i Los Angeles, mens den vil få premiere på flere kinoer i storbyene, samt viktige markeder som Boston, Dallas, San Diego og Phoenix, til neste helg. Først den fjerde helgen vil distribusjonen dekke de 40 viktigste byene i USA.

Og hvordan tenker The Weinstein Company å selge filmen?

– Jeg tror kvinner kommer til å elske «Kon-Tiki», med alle disse blonde norske guttene, men kjernepublikummet er nok noe opp i åra, sier distribusjonssjef Erik Lomis i The Weinstein Company til Deadline.

– Filmen scorer godt, så hvis vi kan få den ut til folk tror vi at den vil appellere til publikum fra 25 år og oppover.

At The Weinstein Company har gjort en grundig jobb med å teste den engelskspråklige versjonen av «Kon-Tiki» er vel dokumentert.

Tidligere denne måneden kunne vi avsløre at Weinstein – i samarbeid med de norske regissørene – har klippet ned den amerikanske versjonen av filmen med 17 minutter.

– Vi er inneforstått med at amerikanerne ikke nødvendigvis har helt samme forhold til Thor Heyerdahl og historien rundt som det vi nordmenn har. The Weinstein Company har gjort grundige publikumsanalyser og masse testing, og meldte inn skriftlig hva de ønsket å gjøre med filmen. Sånn sett har dette vært en ryddig prosess, uttalte «Kon-Tiki»-produsent Aage Aaberge til Comoyo Filter.

For øvrig har de amerikanske anmeldelsene av «Kon-Tiki» begynt å ramle inn, og de er i stor grad positive.

Filmen har i skrivende stund 78 prosent positive anmeldelser på Rotten Tomatoes, mens scoren til Metacritic er på 63 prosent.