5. april har skrekkfilmen «Mama» premiere på norske kinoer, uæh.

Her får vi oppleve et par, spilt av Nikolaj Coster-Waldau og Jessica Chastain, som må oppdra de to niesene hans etter at de har vært overlatt til seg selv i et forfalt hus i skogen i fem år.

Spørsmålet er bare hvor alene de egentlig har vært gjennom åra?

Filmen ble en realitet etter at den meksikanske mesterregissøren Guillermo del Toro snublet over kortfilmen «Mamá», laget av det argentinske søsknenparet Andrés og Barbara Muschietti – du kan se hele greia på bare et par minutter her:

Del Toro tok kontakt med de to, og spurte om de kunne utvide kortfilmen til en langfilm.

– Men da vi presenterte det første utkastet var ikke kortfilmen en del av selve filmen, så han utbrøt «hvor i helvete er kortfilmen? Den er jo hele grunnen til at jeg lager filmen!» Vi tenkte egentlig at vi ikke behøvde den, forteller Barbara til Total Film.

Dermed ble kortfilmen vevd inn i langfilmen, og manuset ble bearbeidet ved hjelp av «Luther»-veteran Neil Cross. Innspillingen av filmen foregikk i nabostudioet til «Pacific Rim»-settet ved Pinewood Studios i Canada, slik at del Toro kunne delta aktivt under innspillingen – en daglig støtte regidebutanten Andrés (og produsentsøsteren) satte stor pris på.

– Det jeg fortalte Andrés var at for at han skulle kunne lage filmen slik han ville, kunne vi ikke gå over penge- eller tidsbudsjettet. Vi spilte inn filmen veldig effektivt, og jeg ga råd om hvilke kamper han burde kjempe og hvilke han burde droppe. Vi ble ferdig før tiden, med penger til overs – så vi kunne klippe filmen på nytt og spille inn nye scener der det trengtes, sier del Toro til Total Film.

All grunn til å høre på del Toro, som jo lagde «Pans Labyrint» i sin tid.

Og monsteret i «Mama» ser jo riktig så skummelt ut:

Som en av kommentarene under videoen sier:

Etter USA-premieren i januar har filmen fått svært varierte kritikker, men har likevel klart å spille inn nærmere 120 millioner dollar. Med et innspillingsbudsjett på bare 15 millioner dollar, og nært forestående internasjonal lansering, lover det godt for den videre karrieren til filmskapersøskenparet fra Argentina.