Siden tven ble introdusert for det norske markedet i 1960, har norske tv-vaner vært preget av en rekke mysterier. Hva slags sex har grevinnen og hovmesteren etter han bærer henne opp trappene? Hvorfor var Leif Juster så gammel? Lever fortsatt Leif Erik Forberg?

Men det største mysteriet i moderne norsk tv-historie har ingenting med disse trivialitetene å gjøre. Det har å gjøre med et bortgjemt humorprogram på TV 2 som tross å ha rullet over norske skjermer siden 2011 fortsatt blir oversett av de aller fleste. Det humorprogrammet er «Kollektivet».

30% av dere vil reagere slik: – «Kollektivet»? Men det ser jeg jo på innimellom.

30% av dere vil reagere slik: – «Kollektivet»? Tenker du på kollektivet jeg bodde i på 90-tallet der jeg sov over gangen for en jævlig smud dame jeg aldri fikk se naken?.

Kom igjen, a. Er det så farlig, a. Hei. Kooom igjen, a.
Kom igjen, a. Er det så farlig, a. Hei. Kooom igjen, a.

De resterende 40% vil reagere slik: – «Kollektivet»? Det kan umulig være navnet på en norsk sketsjeserie, og hvis det er det, så kan den serien umulig være så jævlig fet, ass.

Uavhengig av hvem du identifiserer deg med i de «smått» humoristiske eksemplene mine over, så kan vi alle være enige om én ting: «Kollektivet» er faen ikke på ALLES lepper.

Og da snakker jeg ikke om de fuktige leppene til den nylig avdøde, srilankiske akademikeren Ralph Ignatius Thomas Alles
Og da snakker jeg ikke om de fuktige leppene til den nylig avdøde, srilankiske akademikeren Ralph Ignatius Thomas Alles

For den uinnvidde leser, her kommer en kjapp historie om denne oversette humorserien:

«Kollektivet» startet høsten 2011 og skulle være TV 2s ungdomsalibi. Programmet fikk lite lukrative sendetiden 16.50, og har i gjennomsnitt fått 50.000-70.000 seere per episode. Programmet omhandlet fire unge, norske komikere som alle bodde sammen i et kollektiv (derav navnet «Kollektivet», get it?) og fra sitt hjem introduserte de sketsjer de hadde laget. Sketsjene kan omhandle hva som fuckings helst, og tross lave seertall på skjermen, vokste gradvis fanbasen deres på YouTube.

Siden den gang har en av komikerne blitt bytta ut, de har sluttet å bo sammen, men ikke minst – sketsjene blir bare bedre og bedre.

Så står vi her i dag da, i år 2014 ETTER Kristus og «Kollektivet» er stadig kriminelt lite anerkjent. Dette til tross for at det uten tvil er det beste sketsjeprogrammet siden Bård og Harald hadde kontorer på NRK.

Men hva er så grunnen til at «Kollektivet» stadig har en så snever plass i folks bevissthet?

Jeg tror det kommer av at programmet faller mellom to stoler. Nei nei, ikke bokstavelig talt, påsan. Et program kan ikke fysisk befinne seg mellom to fysiske stoler. Tillat meg å forklare.

Takk for at du tillot meg å forklare. Ok. For det første havner programmet mellom to metaforiske «stoler» fordi det ved første øyekast kan se ut som om et nettprogram tross at det går på tradisjonell tv. For til tross for å være på Norges nest største tv-kanal, bruker de kjapp, YouTube-aktig klipping, hver sketsj er nokså løsrevet fra de andre, og komikerne har stort sett en alder man gjerne forbinder med uavhengige nettaktører.

Jeg er av den oppfatning at mange unge folk (jeg er tross alt et fossil, haha!) mer og mer vender seg mot YouTube-kanaler kontra tv-kanaler fordi det gir dem en følelse av å være opptatt av noe de eldre generasjonene ikke har tilgang til fordi de ikke vet at det finnes.

Haha, se på denne eldgamle representanten for den eldre generasjonen, hahaha
Haha, se på denne eldgamle representanten for den eldre generasjonen, hahaha

Bare se på populariteten til YouTube-brukere som PewDiePie og… ok, jeg kommer ikke på flere eksempler, og det er nettopp fordi jeg er for gammel til å følge med på sånne ting. Men det finnes uendelig mange superpopulære YouTube-brukere som er langt mer kjente enn de fleste tradisjonelle tv-aktørene. YouTube-kanaler som PewDiePie, en svenske hvis videoklipp utelukkende viser ham spille dataspill og kommentere dem fortløpende, har en fanbase større enn alle norske tv-programmer til sammen.

Jeg vet ikke hva denne duden har gjort for å bli så populær, men jeg kan dø lykkelig om jeg aldri må se et sekund av dette
Jeg vet ikke hva denne duden har gjort for å bli så populær, men jeg kan dø lykkelig om jeg aldri må se et sekund av dette

Denne duden har fuckings 30 millioner abonnenter. En fast seermasse på 30 millioner er noe de færreste tv-kanaler kan drømme om. Hadde «Kollektivet» kun satset på nett, kan det godt hende de ville fanget oppmerksomheten til langt flere unge mennesker på utkikk etter noe alternativt å titte på som mamma og pappa ikke har peiling på at finnes.

Kanskje det nettopp er derfor «Kollektivet» har funnet en stor fanbase i obskure land som Hviterussland og Kypros. I disse landene er sketsjene deres sett på som eksotiske, kontrære humorklipp, mens man i Norge ser på det som at et lite populært tv-program tilfeldigvis legger ut noen av sine klipp på YouTube.

Det klippet der er sett nesten 4,2 millioner ganger. Kan du huske å ha sett noen VG-sak om det? Nei, det kan du ikke huske. Dette bringer meg tilbake til disse metaforiske «stolene» jeg er så glad i å snakke om. Den andre grunnen til «Kollektivet»s manglende popularitet er nemlig at de verken er kjente eller ukjente.

Når VG og andre nettaviser publiserer videoer er de ute etter to ting: generiske videoer av store kjendiser som tiltrekker masse klikk, eller videoer av ukjente mennesker som allerede har fått masse klikk på egenhånd. Da handler nemlig saken like mye om klippetes uventede popularitet som om dets innhold.

tor

Når «Kollektivet» legger ut et klipp på YouTube, vil ikke nettavisene røre i dem fordi de verken kan vinkle saken som «Se kjendiskomiker A gjøre dette!» eller som «Se så mange klikk videoen til totalt ukjente komiker B har fått!».

«Kollektivet» er allerede litt kjente, men ikke kjente nok til at deres kjenthet avler mer kjenthet. Hmmm. Når jeg skriver «kjenthet» får jeg rød strek under ordet i Word. På tide å høyreklikke på ordet og trykke «ignore all», baby.

kjenthet

Uansett, mitt poeng er at hadde den følgende videoen vært laget av rikskomiker Tommy Steine eller av totalt ukjente Gert Hammerstad fra Stord, ville VG kastet seg over den før den var ferdig klippet:

Et annet problem her er TV 2. Det er nokså tydelig at kanalen ser på «Kollektivet» som lite mer enn en obligatorisk ungdomssatsing som koster dem lite penger å produsere, men som forhindrer at de får kulturdepartementet på døra. For vi må ikke glemme at TV 2 har konsesjon og dermed må oppfylle visse krav. At dette programmet tilfeldigvis er et veldig bra et, virker det som om de ikke har noen som helst oppfatning om.

Samtidig, det har ikke vært manko på norske komikere som har rost programmet i sosiale medier. Bare se her:

Er dette et tegn på at programmet ikke er for «massene»? Lager denne gjengen humor kun for humorister og «folk innafor Ring 3»? Se på denne sketsjen og se hva du synes:

Dette er faen ikke snever Oslo-humor, men det er faen så gøy. Det er intet mindre enn imponerende hvordan denne gjengen kan lage noe for alle.

Denne sesongen ble programmet flyttet til 23.15, altså rett etter «Torsdag kveld fra Nydalen». Man kunne i utgangspunktet tenkt at dette ville hjulpet dem, men seertallene har ikke forbedret seg merkeverdig. Vi har tross alt ikke noen sterk tradisjon for Late Night-humor i Norge.

Kanskje gjør TV 2 dette som et siste forsøk på å se om «Kollektivet» kan slå an. I så fall frykter jeg det vil bli tatt av luften om seertallene ikke øker.

I kveld, 20. november, skal «Kollektivet» flyttes til en noe snillere tid, nemlig 22.40. Hvorvidt dette vil hjelpe programmet er vanskelig å si. Noe som ikke er vanskelig å si er setningen «Faen, som jeg digger «Kollektivet»».

Den setningen håper jeg langt flere kommer til å begynne å si før det er for sent.

«Kollektivet» er å se på TV 2 torsdager klokken 22.40.

Hasse Hope har ingen tilknytning til «Kollektivet» bortsett fra å være fan, et kjennskap til redaktør Marit Valeur – samt at han har «møtt noen av komikerne på byen». Men han hadde dog en cameo for et par sesonger siden