Per Henry Borch er mannen som har søkt Norsk Filminstitutt på vegne av Paramount Pictures om å få komme inn under den nye insentivordningen og lage Matt Damon-filmen “Downsizing» i Norge. Han er linjeprodusent, har mer enn 20 års erfaring med å hjelpe norske filmskapere i utlandet og utenlandske fimskapere i Norge – og åpenbart en interesse i at insentivordningen blir så omfattende som mulig.

Kanskje har han likevel et poeng når han sier at de 45 millionene regjeringen har satt av til ordningen, er for lite når det er kommet inn søknader til prosjekter med planer om å bruke tilsammen 384 millioner i Norge.

Skal alle få ja, medfører det kostnader på over det dobbelte av det som er satt av.

Ifølge Dagsavisen kan «The Snowman» alene stikke av med hele potten, dersom det er den som blir begunstiget (NFI skal bruke seks uker på bestemme seg).

– Ærlig talt: Jeg driter i om akkurat “Downsizing» får penger, så lenge vi får ordninga til å fungere. Det vil alle tjene på. Og det sender et ekstremt sterkt signal i feil retning dersom det ikke bevilges mer penger i inneværende år, sier Borch til Filter Film og TV.

Foto: Savas Boyraz
Per Henry Borch på jobb i Utlandet. Foto: Savas Boyraz

Han viser til at filminnspillinger planlegges i årevis og at selskapene derfor verdsetter forutsigbarhet i rammevilkårene.

– Det blir et klaps på fingrene hvis de andre prosjektene får avslag fordi snømannen tar alt. Da blir det som ild i tørt gress, og alle de store filmselskapene vil merke seg at det fort går tomt for penger i Norge. Da vil de heller søke mot land der de vet de får, sier han.

Argumentet for å refundere filmproduksjoners kostnader i Norge, er at det betaler seg i ringvirkninger for lokal økonomi (hotell, catering, lokale håndtverkere og assistenter) og gir pr-affekter reiselivsnæringa nyter godt av.

– Når en film som «The Snowman» eller «Downsizing» kommer på kino i hele verden og folk i filmen går rundt og sier Norge, Norge, Norge, Norge, Norge er det en type markedsføring som ikke kan kjøpes for penger. Innovasjon Norge kunne lagt en milliard på bordet uten å få noe tilsvarende, sier Per Henry Borch.

Kulturminister Linda Hofstad Helleland (H) er ikke umiddelbart klar for å forplikte seg til å øke insentivordning-potten, men sier til Filter Film og TV at hun vil komme tilbake til saken.

– Det er kjempebra at vi har fått flere søknader. Jeg er veldig fornøyd med interessen rundt insentivordningen, er hennes kommentar.

Foto: Thomas Haugersveen/SMK
Vår kulturminister. Foto: Thomas Haugersveen/SMK

To av fire søkere på insentivordningen er norske tv-produksjoner. Regjeringen har bestemt at insentivordningen ikke kan kombineres med ordinær produksjonsstøtte fra NFI, noe som utelukker de fleste norske filmer (som ofte spilles inn utenlands). Men for tv-serier er ofte NFI-støtten gjerne en mindre komponent, og ordningen kan derfor trekke til seg flere slike.

– Vil det være i henhold til insentivordningens hensikt å begunstige norske tv-produksjoner som “Okkupert”, som uansett filmer store deler av serien innenlands?

– I utformingen av ordningen har vi lagt til grunn at den skal stimulere til ny virksomhet for filmarbeidere, leverandører, filmbransje og annen næring i Norge. Vi har blant annet satt krav til internasjonal finansiering og distribusjon, krav til minimumsforbruk i Norge og krav til minimumsbudsjett, sier Helleland.

– Man kan ikke utelukke at noen produksjoner som uansett ville blitt spilt inn i Norge kan få refusjon gjennom insentivordningen. Etter at insentivordningen har virket en stund må vi foreta en vurdering av hvorvidt dette er en reell problemstilling eller ikke, og gjøre eventuelle tilpasninger basert på det, sier kulturministeren.