Det har stormet rundt ulike kinosjefer nylig. «Jakten på Berlusconi» ble blant annet truet med kinoboikott da filmskaperne hadde lyst til å vise den på strømmetjenester før kinopremieren.

Nå er det en annen variant som har dukket opp. Til avisa Verdalingen sier kinosjef i Levanger, Tor Wibe, at anmeldelser av filmer først burde komme etter premieren. Dette har han sendt melding til ulike medier og kinoer i Nord-Trøndelag om.

– Jeg synes filmer skal få sjansen til å presentere seg selv. Hvis anmeldelsen står dagen etter, får filmene presentert seg bedre for publikum, som ikke blir farget av en anmeldelse. Det kan ha mye å si for levetiden for en film på kino, mener Wibe.

– Det er mulig det har vært slik lenge, men det er i det siste jeg først har lagt merke til dette. Jeg har bakgrunn fra teateret, og der kommer anmeldelsen etter en premiere.

På spørsmål om han sier dette med håp om å fylle salene også på filmene som får dårlige kritikker svarer han kontant:

– Nei, ikke i hele tatt. Det er i min bakgrunn fra teateret at jeg har tenkt på dette. Det å tape kinopublikum er klinkende likegyldig for meg, med store bokstaver, det er filmen som kunstnerisk produkt, jeg tenker på.

Helt hvorfor er det likevel ikke helt enkelt å få grep på. Kinosjef i Verdal kino Eli Røthe mener at folk raskt gjennomskuer om filmer eller anmeldelser er dårlige, basert på jungeltelegrafen, og trekker i tillegg inn at det ikke bare er i Norge at det blir vist film:

– Norske filmer som lanseres på en filmfestival i inn- eller utland før norsk premiere, skulle vi ikke fått lese om det da?

Så er vel heller ikke dårlige anmeldelser en garanti for dårlig besøk, og en terningkast 1-slakt kan til tider nærmest virke som en reklame for filmen. Filmer som «Børning» og «Kill Buljo 2» har klart seg godt til tross for middelmådige karakterer – mens «Beatles» derimot falt ned på den andre siden.

I fjor sa «Kill Buljo 2»-skaperne ganske enkelt at kritikerne kunne komme på premieren for å se den med publikum tilstede. I USA har det derimot skjedd at pressevisninger rett og slett ikke finner sted – som Idris Elbas nylige «No Good Deed» – under påskudd av at filmanmeldere ikke skal spoile den sentral twisten.

Mode Steinkjer er leder i Norsk Filmkritikerlag. Han har registrert noen forsøk på å styre anmeldelser før – for eksempel med sperrefrister til ett bestemt tidspunkt for å samle eller forsøke å skjule oppmerksomhet, som ved «A Good Day to Die Hard» i 2012.

Til Verdalingen svarer han ganske enkelt:

– Kritikernes rolle er ikke å hjelpe en lansering.

Artikkelfoto: Tor Wibe, kinosjef i Levanger. (Foto: Andreas Ryen Eidem/Verdalingen)