Forrige uke var det premiere på høstens norske dramasatsing for TV 2s del, og jammen var ikke 344 000 nordmenn nysgjerrige nok til å zappe innom «Kielergata». Når streaming- og opptakstall etterhvert kommer inn til kanalens hovedkvarter i Bergen kan summen bli svært hederlig for en ny, norsk tv-serie.

Historien om eks-kriminelle Jonas (Thorbjørn Harr) og hans forsøksvis begivenhetsfattige liv i en norsk småbyidyll, der ett eller annet skurrer bak fasaden, har da også fått mange positive, om ikke betingelsesløse anmeldelser i dagspressen.

Heldigvis for de som lar seg fenge av det særegne universet har serieskaper Patrik Syversen («Hellfjord», «Unge lovende») planer som går langt ut over den første sesongen, avslører han overfor Filter Film og TV.

– Vi har planlagt fire sesonger. Hadde det vært opp til meg hadde vi vært i gang med sesong to allerede, men vi må nok avvente lyd fra kanalen, sier Syversen, og legger til at TV 2s dramasjef Christopher Haug har vært «utrolig støttende og åpne for prosjektet» og at kanalen er fornøyde med seertallene etter første episode.

– Det vitner om en vilje til å prøve noe nytt som jeg virkelig setter pris på. Jeg håper og tror at samarbeidet kan fortsette, sier han.

– Har du allerede skrevet skrevet historien videre, og eventuelt hvor langt?

– Vi har outline – kortversjon av handling/scener – til alle episoder av sesong to klare, så vi vet godt hvor vi skal. Vi har de store linjene til hele serien i bakhodet også, men vi tar det sesong for sesong. Målet er at vi har en overordnet plan, men at hver sesong har en frittstående tematikk og en unik retning, sier Syversen, som har skrevet «Kielergata» sammen med Stig Frode Henriksen og Jesper Sundnes, og regissert den sammen med Cecilie Mosli.

– Sesongene blir ikke nødvendigvis hundre prosent avsluttende hva gjelder plott, for vi har tråder å følge opp, men en tematisk og karakterdrevet bue kommer i mål for hver sesong, sier han.

«Alle andres skyld»

Det betyr at sesong 2 vil få et annet fokus enn sesongen vi skal se i høst – med Jonas-karakteren – som Harr hoppet inn i rollen som, etter at Kristoffer Joner skadet seg under innspillingen av «Skjelvet» og måtte trekke seg fra serien – i begivenhetenes sentrum.

Fyren ønsker seg mest av alt å leve et rolig liv sammen med kona (Andrea Bræin Hovig) og stedatteren (Ylva Fuglerud), men reagerer konsekvent på impuls når han er under press, og skaper dermed større problemer.

Patrik Syversen. Foto: Martin Bergesen

– Det er jo ofte slik at man velger seg antagonister når eksistensen er truet;  det er alltid noen andres skyld at det går galt med en selv, for alternativet er å revurdere virkelighetsbildet sitt, og det er vanskelig. Vi fokuserer en del på dette i første sesong. sier Syversen.

– Siden dette er en serie der karakterene overbeviser seg selv, og andre, om konstruerte virkeligheter kan vi forløpende leke med forventningene til publikum – og det er et veldig interessant landskap å jobbe i, sier han.

Utradisjonelle vendinger

– Sesong to spinner videre på konsekvenser fra sesong én, men vil ta for seg en annen problemstilling og dermed ha et annet fokus. Kjernecasten vil nok forbli den samme i videre sesonger, men vi har planer om å utvide aspekter av universet, sier han.

– Hvordan har du selv opplevd de første tilbakemeldingene på de første episodene?

– Responsen har vært utrolig bra. Ikke bare fra størstedelen av anmelderene, som virkelig har forstått prosjektet og hatt et høyt faglig nivå på analysene sine, men tilbakemeldinger fra kolleger, og en hard kjerne av mennesker som ofte er veldig kritiske, har også vært gode. Det varmer, sier Patrik Syversen.

– Vi tar noen utradisjonelle vendinger etter hvert, og det er gøy å se at det tas godt imot. Det har også vært skikkelig fine tilbakemeldinger fra potensielle utenlandske kjøpere, og det gjør det ekstra gøy. Om alt går som det skal virker det som serien vil få et godt liv utenfor Norge også, sier han.