Vi har brukt endel tid og ressurser på å utvikle Filterguide.no i det siste, med det formål å gjøre det enklere å finne filmer og tv-serier å se på de ulike strømmetjenestene, og å kunne løfte fram innhold som skiller seg litt fra mengden.

Denne uka har vi lyst til å gi en tykk tommel opp til MUBI, strømmetjenesten som har spesialisert seg på kunstnerisk ambisiøs film fra inn- og utland.

I forbindelse med at regissør Unni Straume til fredag er kinoaktuell med sin nye film «Remake.me» har MUBI nå sikret seg rettighetene til å vise fire av Straumes tidligere filmverk. I dag publiserer de «Til en ukjent» (1990), og seinere i uka «Drømspel» (1994), «Thranes metode» (1998) og «Musikk for bryllup og begravelser» (2002). Alt blir liggende fram til 14. desember.

straume2
Stillbilde fra «Drømspel».

Så: Hvorfor er dette verdt å skrive hjem om?

Vel, for det første er denne uka et veldig fint tidspunkt for å tilgjengeliggjøre Straumes filmer. Kinoklare «Remake.me» er en selvrefleksiv film som er full av klipp fra regissørens tidligere arbeider, lydlagt av Nils Petter Molvær. Dermed får de tidlige filmene fornyet aktualitet.

Slik forklarer Straume selv «Remake.me» til Filter:

– Jeg var i en litt vanskelig periode, både personlig og karrieremessig etter å ha slitt med å få finansiert noen større spillefilmprosjekter, og ville bruke litt tid på å øve meg på final cut-redigering, Jeg la alle filmene mine inn i programmet for å ha noe å klippe i, og begynte å trekke ut scener, som jeg følte hadde en spesiell betydning for meg, og legge disse på en egen tidslinje. Det gjorde at jeg så en underlig sammenheng mellom disse scenene og mitt eget liv, som igjen utfordret meg til å filosofere over min egen utvikling, og livet sånn rent generelt. Slik startet det.

For det andre: Selv om ingen tror at et knippe Unni Straume-filmer kommer til å revolusjonere det norske strømmemarkedet på noen som helst måte, er det er noe med initiativet her som vi har lyst til å applaudere.

Som vi har vært inne på tidligere er det store deler av den norske filmarven som fremdeles ikke er tilgjengelig på nett – Netflix har for eksempel bare cirka 40 norske filmer i sin katalog. Dessuten har vi en bestemt oppfatning av at utvalget i norske strømmetjenester fremdeles er litt tilfeldig – filmer kjøpes inn i pakker, og det er sjelden innkjøperne selv oppsøker og skaffer seg konkrete titler de har lyst til å vise.

MUBI viser at det er mulig å kaste seg rundt å få til bra ting når man selv brenner for innholdet man presenterer.

Karsten Meinich, en av to programsjefer i MUBI (og redaktør for filmnettstedet Montages), forklarer at han tok kontakt med Straume etter visningen av «Remake.me» under filmfestivalen i Haugesund:

«Remake.me» var et veldig interessant og moderne prosjekt, et slags filmdikt eller essay som ga meg lyst på et gjensyn med de tidligere filmene. Siden hun selv sitter på rettighetene og hadde digitalisert materialet for å jobbe med det til «Remake.me» var det mulig å få til noe raskt, forteller Meinich.

Den britiskeide abonnementtjenesten MUBI var tidlig ute på VOD-markedet (tjenesten ble lansert som The Auteurs allerede i 2007), og er markedsført som et nettcinematek. Fra 2010 har de satset på en modell der  lokale redaktører plukker ut én ny film daglig, som medlemmene får en måned på seg til å se. Tjenesten koster 49 kroner i måneden, og er tilgjengelig på blant annet Playstation, iPad og Samsung Smart-TV i Norge.

Problemet til MUBI har kanskje vært at de tidvis har falt litt mellom to stoler – de har ikke alltid vært eksklusive og spennende nok for de største entusiastene, og ikke brede nok for de mer tilfeldige seerne. Men eksperimenter som dette er definitivt et riktig skritt, og ambisjonene framover er spennende. Det bør jo definitivt være et solid marked for en bra kvalitetsfilmtjeneste, all den tid film for spesielt interesserte foreløpig ikke er et satsingsområde for norske Netflix, Viaplay eller de andre aktørene.

MUBI-programsjef Karsten Meinich.
MUBI-programsjef Karsten Meinich.

– Vi ønsker oss også mer norsk innhold, og håper at andre norske filmskapere vil være med på tilsvarende det vi nå gjør med Unni Straume. Også eldre filmer, dokumentarfilmer, lengre kortfilmer og klassikere kan finne et publikum hos oss. Vi viste også Marikken Halles debutfilm, som ble tilgjengelig på MUBI samtidig med kinopremieren, sier Meinich.

Han håper MUBIs nysgjerrige medlemsmasse nå blir fristet til å sjekke ut Straumes filmografi. Straume var elev på Høgskulen i Volda mens Erik Løchen underviste der, og debuten «Til en ukjent» var en hyllest til ham.

– Straume var en av flere veldig spennende kvinnelige regissører på begynnelsen av 90-tallet, og de tidlige filmene hennes har en visuelt poetisk stil og et personlig auteurpreg. De to siste er i farger og litt mer tradisjonelt narrative, men mye av den samme tematikken går igjen. Det er en veldig spennende filmografi, mener Meinich.

Her finner du «Til en ukjent». De tre andre filmene blir publisert seinere i uka.

Unni Straume retrospektiv flyer-plakat 3