Det er godt mulig, ettersom det kommende eposet (nå i tre deler) likevel ikke vil bli bredt distribuert med 48 bilder i sekundet, ifølge Variety.

Selv om Warner Bros. mener at filmer med 48 bilder i sekundet er framtida, vil bare et lite utvalg kinoer i USA vise fram HFR-versjonen av filmen (HFR står for high frame rate).

Den nye teknologien tillater at det vises dobbelt så mange bilder i sekundet som i vanlige filmer.  Dette mener Jackson, med støtte fra blant andre James Cameron, at vil gjøre det lettere å få skarpe scener enn med vanlige filmers 24 bilder i sekunder – der raske scener gjerne blir litt uklare.

– Å skyte og vise film i 48 fps gjør mye for å bli kvitt disse problemene. Det ser mye mer levende ut og det er lettere å se på, spesielt i 3D, skrev Jackson på sin Facebook-vegg.

Likevel: Da de første klippene fra «Hobbiten» ble vist fram for publikum tidligere i år, var det mer skepsis enn glede å spore blant publikum.

– Endringen fra 24 bilder i sekundet til 48 bilder i sekundet er ENORM. Det gjør at alt ser helt annerledes ut. Bevegelsene, tonen – alt er annerledes. Det så ut som en tv-film fra BBC. Det så ut som når du skrur på settingen for oppkonvertering til 120 hertz på LCD-tven din. Det så kompromissløst ekte ut – så mye at det så falskt ut, skrev filmbloggen Slashfilm.

Ifølge Variety kan testpublikum fra senere 3D-testvisninger av «Hobbiten» melde at filmen nå ser «svært mye» bedre ut enn den tidlige testvisningen – som ikke hadde gjennomgått finpussen i postproduksjonen som kanskje er nødvendig.

Kanskje har dette noe med utrullingen av teknologien å gjøre: Forløpig er ingen kinosaler i USA klare for å vise filmer med 48 bilder i sekundet, men noen vil via en programvareoppdatering i september ville kunne være det.

Likevel er det muligens en litt for stor risiko knyttet til det å introdusere en ny type teknologi som kanskje ikke faller i smak hos publikum på en såpass stor og dyr produksjon. Ved å slippe filmen i to versjoner (faktisk tre – eller fire: 3D HFR, vanlig 3D, 2D … og 2D HFR?), kan filmselskapet teste publikumsresponsen før en eventuell videre utrulling av teknologien.

Det er foreløpig bare USA-lanseringen av førstefilmen «Hobbiten: En uventet reise» dette gjelder, men vi tipper at den internasjonele grenen av Warner Bros. tenker noenlunde likt også for resten av verden når filmen skal ut i desember.

Nylig kom det forresten en ny trailer fra filmen. Ser jo lovende ut?