(Vi spoiler IKKE «The Last Jedi» i denne saken, så du kan trygt lese videre selv om du ikke har sett den).

Enhver ny Star Wars-film selger enorme mengder kinobilletter, øyensynlig helt uavhengig av kvaliteten. Når «The Last Jedi» også begeistrer filmanmelderne har regissør Rian Johnson all grunn til å strekke ut armene og sperre opp blikket.

Mexico City press day 1 finale

A post shared by Rian Johnson (@riancjohnson) on

Eller – er stemningen allerede i ferd med å snu?

Har oppfatningen om at episode 8 i sagaen om Skywalker-klanen er en kronglete, overlesset og sjarmløs affære begynt å sette seg?

Det har hvertfall vakt en del oppsikt at filmen gjør det oppsiktsvekkende dårlig på flere brukergenererte ratinger. 

Dårlig karakterbok

Den har gode, men langtfra overveldende 7.9 av 10 mulige poeng på IMDB, etter at over 120 000 stemmer er regnet med. Enda verre ligger den an andre steder.

Metacritic har «The Last Jedi» i skrivende stund en user score på fattige 4,9 av 10. Rotten Tomatoes-brukerne mener øyensynlig filmen bare er 56 prosent vellykket, basert på 104 000 tilbakemeldinger.

Diskrepansen mellom kritikerjubel og publikums-meh får alarmen til å ringe på Pretentious-o-meter, en side som har som mål å avsløre de verste luftballongene av noen «kritikeryndlinger».

Pretensiøs. moi? Adam Driver i «The Last Jedi» (Foto: Lucasfilm)

Der får filmen 59 prosent, altså nesten halvveis til «very pretentious» – og man kan naturligvis mene at Star Wars er pretensiøse drittfilmer, men de er vel ikke akkurat kjent for å skyve underholdnings-aspektet til side til fordel for høytflyvende kunstneriske ambisjoner.

Kan manipuleres

Vel, gode nyheter til deg som faktisk likte filmen:

De dårlige ratingene skyldes trolig grinete fans som syntes alt var mye bedre før, ikke liker at nerdegreia deres er blitt mainstream-underholdning og/eller bare synes det er moro å trolle et kulturelt fenomen på internett.

For selv om både IMDB, Metacritic og Rotten Tomatoes er innflytelsesrike nettsteder som brukes av kinogjengere verden over for å sjalte yay fra nay i billettluka, er det lett å manipulere dem, skriver Deadline: Hvem som helst kan skape mange brukerkontoer og avgi dom over en film så mange ganger de vil – selv om de kanskje ikke engang har sett filmen.

Prosessen kan naturligvis automatiseres, slik en fyr med et horn i siden til Disney-konsernet hevdet å ha gjort nettopp med «The Last Jedi» på Rotten Tomatoes:

Slik kan gjennomsnitts-tilbakemeldingen bli alt annet enn representativ for publikums mening.

For mer vitenskapelige målinger av hvordan filmen oppfattes, viser et helt annet resultat.

Flere analyseselskaper har utspørringsteam på plass ute i kinolobbyene i USA, der de ber om folks mening på vei ut av salen (andre har utplassert automater der folk kan gi filmene karakter). Resultatene vektes etter demografiske variabler og brukes for å forutsi hvor stor etterspørselen etter billetter blir.

Slik mener Cinemascore at filmen, i likhet med både «The Force Awakens» og «Rogue One» er en «A» på en skala som går til «F». Det tilsier at filmen vil spille inn 3,6 ganger så mye penger som den gjorde i åpningshelga.

Comscore, et annet analyseselskap,, registrerer at 89 prosent av de som har sett filmen er fornøyde og gir den fem av fem stjerner, ifølge Deadline.