Jake Gyllenhaal var flott i Denis Villeneuves «Prisoners» – nå har regissøren gitt ham en dobbeltrolle

Da skuespiller Jake Gyllenhaal og regissør Denis Villeneuve samarbeidet om kidnappingsthrilleren «Prisoners» i fjor var det til hyllest fra kritikere og svært gode kinotall.
Filmen er til og med Oscar-nominert i kategorien «beste foto».
Kjemien mellom de to har vært såpass god at de nå samarbeider i nok en thriller, «Enemy», selv om den strengt tatt ble spilt inn før «Prisoners».
– Han er som en bror for meg. Jeg elsker ham og jeg hater ham også dypt, sa en spøkefull Gyllenhaal i et nylig intervju med Yahoo.
De to skjøt filmen, basert på romanen «The Double» av José Saramago, på dagtid og brukte kveldene på drinker og planlegging av neste dag.
– Jeg ville at Jake skulle improvisere mye, forteller Villeneuve til Yahoo om det som er den fransk-kanadiske regissørens andre film på engelsk.
Til Screen Daily har Villeneuve beskrevet filmen som «en eksistensiell erotisk thriller». Der han i «Prisoners» bare ga Gyllenhaal én rolle, har han i «Enemy» fått utdelt to – en professor, og dobbeltgjengeren professoren en dag oppdager at han har.
For Gyllenhaal betød dette en god del konfrontasjoner på settet med en tennisball, som han måtte late som var ham selv.
– Jake måtte få oss til å tro på at det var en annen person foran ham, forklarer Villeneuve til Yahoo.
Det er mye som tyder på at Gyllenhaal har lykkes i det.
Vulture sammenligner opplevelsen med indieregissør Shane Carruths briljante (og temmelig forvirrende) filmer «Primer» og «Upstream Color», mens Variety på sin side mener at dette er det nærmeste Gyllenhaal har kommet en oppfølger til gjennombruddsfilmen «Donnie Darko».
Som jo er topp, med tanke på at den filmens regissør, Richard Kelly, ennå har til gode å følge opp debuten sin med noe virkelig severdig.
Dette er forøvrig ikke den eneste dobbeltgjenger-filmen som er på vei ut – Jesse Eisenberg spiller også mot seg selv i «The Double», basert på romanen med samme navn av Fjodor Dostojevskij.