1. juledag har Disney-tegnefilmen «Frost» («Frozen») norgespremiere. I filmen får vi møte den ukuelige optimisten Anna, som legger ut på en eventyrlig reise på jakt etter søsteren Elsa – som har kastet en iskald forbannelse over kongeriket Arendelle.

Det høres kanskje ut som Arendal, men byen er i filmen slående lik bryggen i Bergen og Akershus festning, med store doser stavkirkeinspirert arkitektur.

Tilfeldig? Overhodet ikke. «Frost», som i utgangpunktet er basert på H. C. Andersens eventyr, er i stor grad inspirert av norsk kultur og natur. Filmskaperne tok turen til Norge i forkant av produksjonen for å sanke inspirasjon, og så ifølge NTB seg også opp på Andre Øvredals trollfilm «Trolljegeren».

Siden USA-premieren 27. november har filmen fått svært gode kritikker og spilt inn over 344 millioner dollar internasjonalt. Det er en potensiell reklameverdi for Norge som Innovasjon Norge ikke lar gå fra seg.

 – Det er sjelden dere får så gode muligheter til å promotere Norge internasjonalt?

– Ja, virkelig. Vi er spent på å se resultatene av samarbeidet med et så stort internasjonalt merkevare som Disney er, sier reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge til Filter.

frost3

Tuftin kan fortelle at det er satset mest på England og USA – i sistnevnte har også Disney en stund solgt egne opplevelsesreiser til Norge. Men også i Frankrike, Tyskland, Spania, Italia og Sverige vil kinogjengere bli minnet om Norges plass i filmen:

– Vår jobb blir å fortelle om hvordan filmen er inspirert av Norge, og at man kan finne slike eventyrlandskap her. For folk som ikke kjenner landet er det kanskje ikke helt klart, men forhåpentlig kan de om litt forbinde filmen med Norge, sier Tuftin – som også kan fortelle at filmprodusentene selv var superentusiastiske etter norgesbesøket deres.

Disneys eget reiseselskap Adventures by Disney selger også en spesialtilpasset «Frost»-rundreise til amerikanere, der de blant annet får oppleve «fjord country».

«Frozen» har selvfølgelig også fått en sentral plass på norske paviljongen på Epcot-senteret i Disney World i California:

Allerede har innslagene av fjord, fjell og fossefall, grantrær og mosegrodde steiner, nordlys og reinsdyr – og troll! – på amerikansk kino hatt en effekt.

Visit Norways kampanjesider for filmen er ifølge dem selv godt besøkt, kommunikasjonen ut i markedet blir møtt med svært god respons –  i januar starter dessuten en «heftig online-kampanje» i samarbeid med flyselskapet Norwegian på nettsidene til NY Times.

Norwegian har også kjørt en egen «Frost»-kampanje på amerikansk tv, med gode resultater.

– Vi har sett en markant økning i organisk trafikk til nettsiden vår, og en enda mer markant økning av inntekter fra organisk trafikk i de to ukene reklamefilmen gikk, sier Unni Lovise Godager Berge i Norwegian.

– Dette antar vi betyr at folk så filmen og søkte etterpå på «Norwegian» på Google og valgte vår organiske oppføring videre inn til oss. Det er jeg veldig fornøyd med.