George Bernard Shaw hevdet engang at «de som kan, gjør. De som ikke kan, lærer bort». Og de som ikke kan lære bort blir eventuelt gymlærere.

Den irske surpompen kan ta seg en rosinbolle, for lærerne er jo arkitektene som bygger fremtiden. Disse lavtlønnede heltene vier livene sine til å skvise litt kunnskap inn i skoltene på søvnige skoleungdommer, og alt de får som takk er en uanstendig lang sommerferie og en masse småflaue filmer.

På kino faller pedagogikk vanligvis inn i to kategorier. Enten gørrkjedelige dramaer der Oscar-nominerte skuespillere lærer elever oppløftende livsleksjoner med hjelp av selskapsdans, poesi og fiolin-gnukking – eller snuskete tøysefilmer der de boller dem.

Så for all del, du kan se Halle Berry lære vanskeligstilte kids i gettoen å spille xylofon, eller Patricia Arquette som gir dyslektiske gjengmedlemmer økt selvtillit ved hjelp av indiansk teppeveving. Men la oss være ærlige: er det ikke mer moro å se en avdanket Playboy-modell spille en lærer som danser toppløs på kateteret til tonene av en power-ballade av Bad English?

Dette med universitetslærere som forfører de hormonelle elevene sine er av naturlige årsaker litt uglesett i dagens utdanningssektor, men tabubelagt snusk var en akseptert del av underholdningsutbudet på åttitallet. Tiåret god smak og politisk korrekthet bekymringsløst hoppet over; der The Kids sang ut sin frustrasjon over ungpikers dragning mot lærere med snurrbart, og den brunstige trubaduren David Lee Roth brølte «I´m hot for teacher» mens Lillian Müller striptease-danset i bikini foran tavlen.

En fin tid som serverte en uendelig rekke college-komedier vi slukte rått og skamfullt i smug på VHS i tenårene, mens vi bekymret håpet at foreldrene våre ikke kom uanmeldte ned i kjellerstuen før vi hadde fylt opp sokken. Og hvis du tror det er en eufemisme for masturbasjon har du sett alt for mange studiefilmer som dette i oppveksten:

MY TUTOR (1983) 

«Every schoolboy’s fantasy. Every woman’s dream».

Et finstemt drama som utforsker de pedagogiske utfordringene med hjemmeundervisning. Den tenårige pappagutten Bobby (Matt Lattanzi, som i tråd med tradisjonene var i midten av tjueårene) sliter med fransktentamen og jomfrudommen, så den rike faren hans leier inn en privatlærer som kan hjelpe gutten med begge deler. Den vakre blondinen Terry (Caren Kaye) spriter opp undervisningsplanen med kosetimer, nakenbading og lange kvelder i boblebadet.

FORHOLDSVIS FUN FACTS: En ung Crispin Glover dukker opp i sin første filmrolle her, spent fast til et S&M-hjul i underbuksa. Hovedrolleinnehaver Lattanzi giftet seg med Olivia Newton-John etter innspillingen, og gikk dermed seirende ut av åttitallet.

SE SAMTIDIG: «Higher Education» (1988) og «Lust och fägring stor» (1995).


THEY’RE PLAYING WITH FIRE (1984)

 «If your English professor looked like this, you wouldn’t mind staying after school!»

 En klam blanding av college-komedie, thriller og «blond lærerinne forfører student»-snuskefilm, der den gifte litteraturlæreren Diana («Playboy sensation» Sybil Danning) innleder et forhold til den tenårige eleven Jay (Eric Brown). Mest for å manipulere ham til å drepe svigerforeldrene hennes. Varsko for mange power-ballader, enda flere nakenscener med miss Danning og minst en seriemorder i julenissedrakt.

FORHOLDSVIS FUN FACTS: Regissøren Howard Avedis kastet seg tidlig på «blond lærerinne forfører elever»-bølgen med «The Teacher» i 1974, der filmplakaten indignert hevdet: «She Corrupted The Youthful Morality of an Entire School!».

SE SAMTIDIG«A Night in Heaven» (1983) og«My Teacher’s Wife» (1999).


DEVIL IN THE FLESH (1998)

 «They didn’t make ’em like that when I was in school!».

På nittitallet kom flere filmer som endelig våget å ta for seg et av de store samfunnsproblemene: Middelaldrende familiemenn som utsettes for uønsket sexpress fra tenårige fristepiker. «Devil in the Flesh» avdekker hvordan disse traumene rammet lærerstanden; i form av den barske litteraturlæreren Peter Rinaldi (Alex McArthur) – som er så uimotståelig at lolita-eleven Debbie (Rose McGowan) er villig til å drepe for å få være samme med ham.

FORHOLDSVIS FUN FACTS: Tittelen er tatt fra en skandaløs roman av den franske poeten Raymond Radiguet, som tidligere hadde fostret tre filmer om tenåringer som innleder forhold til eldre kvinner. Uten at det gjør denne filmen nevneverdig mer sofistikert eller smakfull.

SE SAMTIDIG«Devil in the Flesh 2: Teachers Pet» (2000) og «The Piano Teacher» (2001).


AMERICAN PSYCHO II: ALL AMERICAN GIRL (2002)

«A Girl’s Gotta Do What A Girl’s Gotta Do».

Jo, det ble faktisk laget en rett-på-video-oppfølger til «American Psycho», med Mila Kunis og kaptein Kirk! Opprinnelig en frittstående lavbudsjett-thriller med tittelen «The Girl Who Wouldn´t Die», der man skrev inn en rask prolog hvor Patrick Bateman blir drept i løpet av de første minuttene. Hans feminine arvtager er Rachael (Kunis), en sosiopatisk skolepike som slakter medelevene sine i håp om å kuppe stillingen som assistent til kriminologi-læreren Starkman (William Shatner). Når det feiler prøver hun å forføre den gamle skunken, og når det feiler dulter hun læreren ut av nærmeste vindu. Spoiler. Dette er enda verre enn du tror.

FORHOLDSVIS FUN FACTS: Aldersforskjellen mellom Shatner og Kunis er bare 52 år. Regissør Morgan J. Freeman (nei, ikke den Morgan Freeman) har ellers gjort seg mest bemerket som produsenten av realityserier som«16 and Pregnant» og «Teen Mom».

SE SAMTIDIG«Pretty Maids All in a Row» (1971) og «Cracks» (2009).


  • Jada! Denne saken har tidligere stått på trykk i bladet «Lunch».