Hva får du hvis du bruker sju millioner pund på en reklamefilm?

Jo, det skal jeg fortelle deg!

For sju millioner pund, eller nesten 70 millioner kroner, får du Lily Allen, en coverlåt av Keane, en bjørn og en hare – og en reklamefilm som er årets store førjulssnakkis i Storbritannia.

Det er varehuset John Lewis som står bak den påkosta animasjonsfilmen, og en ting skal de ha: Det er godt håndverk, og man skal være temmelig iskald for ikke å synes at historien er ganske så nusselig. I hvert fall de første tre gangene du ser den…

Sju millioner pund er likevel en svimlende sum, og den dyreste julereklamefilmen noensinne her til lands.

Men at John Lewis har råd til det, er det ingen tvil om – dette er varehuset den britiske middelklassen handler i, og det er et sosialt sjikt mange har lyst til å vise at de tilhører.

Den virkelige genistreken ved filmen er imidlertid at varehuset også har lansert en hel serie med «Bjørnen og Haren»-produkter, som sikkert vil bringe inn igjen pengene som er spyttet inn i filmen.

Denne vekkerklokka er for eksempel allerede utsolgt fra nettbutikken…

bjorn2

Uansett, i en økonomi der McDonalds-ansatte blir bedt om å dele opp julematen i småbiter for å få pengene til å strekke til er det klart det vrenger seg litt i magen til de fleste briter når de tenker på pengene som går i de store varehusenes lommer nå i ukene som kommer.

For selv om folk synes videoen er fin, er den kanskje ikke «verdt-sju-millioner-pund-fin»?

Men hvem er egentlig jeg til å snakke? Med denne teksten har jeg jo gitt John Lewis AKKURAT det de var ute etter: Oppmerksomhet.

Selv liker jeg egentlig aller best reklamefilmen deres fra et par år siden, om denne lille tassen som synes det er innmari lenge å vente til jul:

God advent!

P.S: Hva er årets beste norske julereklamefilm?