Tom Cruise kan dingle fra Prekestolen til han blir nummen i fingrene og Michael Fassbender kan surre rundt i Oslo i grønn allværsjakke så lenge han orker – det er, med god margin, fortsatt det som skjedde på Hardangervidda vinteren 1979 som er den mest legendariske filminnspillingen som har funnet sted i kongeriket.

I en ny bok om Star Wars-figuren Han Solo, som kommer til våren, har forfatter Gina McIntyre intervjuet skuespiller Harrison Ford om blant annet innspillingen av vinterplanetscenene i «The Empire Strikes Back» (1980).

Hans minner om oppholdet i Norge er gjengitt i et utdrag fra boka som ble publisert av Entertainment Weekly på tirsdag og maner fram bilder av et fremmedartet og nesten skremmende samfunn, bare marginalt mer imøtekommende enn Enver Hoxha-æraens Albania – eller dagens Nord-Korea:

«Jeg gikk ut av flyet i Norge, og så står det en fyr der med et skilt med navnet mitt. Han plasserte meg i en bil. Han snakket ikke et ord engelsk. Han kjørte meg til togstasjonen. Han tok bagen min ut av bilen og plasserte den på togstasjonen. Jeg fulgte etter bagen og satte meg på en benk, og ingen snakket engelsk. Jeg hadde ingen anelse om hvor i verden jeg skulle, eller hvordan jeg skulle komme meg dit», sier Ford i utdraget.

Kom på kort varsel

Bakgrunnen er at scenene med Han Solo på isplaneten Hoth opprinnelig var tenkt filmet i det lune og komfortable Pinewood-studioet i London. Men da staben hadde ankommet Finse for å filme eksteriørscener oppe på Hardangerjøkulen og ble stanset av en snøstorm ble de sittende uten noe å gjøre.

Dermed foreslo assosiert produsent Jim Bloom at de fløy inn Ford for å skyte scenen der Han Solo redder Luke Skywalker fra å fryse ihjel i snøen.

Den berømte Hollywood-skuespilleren fløy inn på dagen, med Solo-kostymet i bagasjen og – tydeligvis – uten verken assistenter eller klare anvisninger.

«Det var en fyr som bemannet stasjonen, han hadde et lite kontor med et skrivebord og en telefon, og til slutt kom han ut. Jeg hørte toget ankomme, og denne fyren tar bagasjen og går ut på plattformen. Han åpner døra til kabinen på et digert lokomotiv med en snøfreser i fronten, som gravde seg gjennom snøen og kunne snus på understellet slik at den kunne kjøre tilbake i samme retning. Det var framkomstmiddelet», forteller Ford i bokutdraget.

Ferden fra Oslo til Finse skjedde i stillhet, for heller ikke lokomotivføreren snakket engelsk, slik Ford husker det. Han beskriver hvordan han satte seg ved siden av lokføreren i førerhytta på «det snø-ryddende beistet» og at de hadde en uåpnet flaske whisky mellom seg.

«Seinere fant jeg ut at vi hadde reist i tre timer i feil retning. Så vi måtte bare snurre rundt og kjøre i tre timer tilbake før vi fortsatte dit vi skulle. Det tok rundt ti timer, slik jeg husker det. Vi ankom i mørke med en tom whiskyflaske, som jeg hadde delt med den ikke-engelsktalende lokføreren», sier Ford.

Ford i «Empire Strikes Back».

Ramlet ut av toget

Bloom bekrefter i boka at både skuespiller og lokfører var snydens da de kom dit de skulle.

«Den eneste måten å fa ham til Finse var å sende loket med plogen, som de brukte for å holde jernbaneskinnene åpne om nettene. Og nordmennene har en tradisjon om at når du først har åpnet en flaske har du ikke lov til å korke den igjen (jasså, red. anm.), så når de ankom ramlet de ut av toget», sier han i den kommende boka.

Hvor mye av dette som er sant og hva som er bevisste eller ubevisste overdrivelser snart 40 år seinere, er det ikke så lett å få sjekket (kjenner du noen som kjørte snøfreserlok på Bergensbanen på slutten av 70-tallet kan du jo sende oss en mail). Men det er uansett et herlig tilskudd til mytene om da Hollywood kom til Norge og lagde den fantastiske førsteakten i den kanskje aller beste Star Wars-filmen.

Regissør Irvin Kershner og Mark Hamill på Finse. (Starwars.com)

Gråtende romprinsesse i Østbanehallen

Også Carrie «Prinsesse Leia» Fisher hadde noen mer eller mindre absurde døgn i Norge under innspillingen, selv om heller ikke hun skulle skyte scener på fjellet. Hun reiste hit likevel, for å kunne øve dialog med Mark «Luke Skywalker» Hamill, fortalte filmbransjenestor Bjørn Jacobsen til VG i forbindelse med Fishers bortgang i fjor.

Han var hennes personlige assistent under oppholdet, og slo ihjel dødtid ved å putre rundt i Oslo i en Renault 5 og shoppe hatter og gamle møbler. Etter at Fisher hadde tatt en snartur til Stockholm dukket hun imidlertid ikke opp på flyplassen ved avtalt tid.

«Men så tenkte jeg at hun kanskje hadde tatt toget, og ganske riktig. Da jeg kjørte ned på Østbanestasjonen stod hun der med tårer i øynene. Hun hadde tatt nattoget uten sovekupé», fortalte Jacobsen til VG.

Den dag i dag er Finse et reisemål for ivrige Star Wars-entusiaster, og for noen år siden fant filmskaper Erik Poppe til da ukjente bilder fra filminnspillingen, som hans far hadde tatt.

Fisher, Hamill og Ford i 2015. Førstnevnte gikk bort i 2017. Foto: Gage Skidmore (CC BY-SA 2.0)