Flere storfilmer hadde amerikansk premiere i løpet av helgen. Blant dem som kjempet om tetplassen var Jake Gyllenhaals snutefilm «End of Watch» med over 13 millioner innspilte dollar, rett bak kom Jennifer Lawrence-skrekkfilmen «House At The End Of The Street». Clint Eastwoods stolaffære kan muligens ha stukket noen kjepper i hjulene for hans baseballfilm «Trouble with the Curve», som ifølge Box Office Mojo måtte nøye seg med (en sannsynligvis midlertidig) tredjeplass.

Ser du noe som mangler i teten der? Jupp, «Dredd 3D».

Actionfilmen, som fans lenge har sett fram til etter den ikke fullt så grandiose Sylvester Stallone-versjonen fra 17 år tilbake i tid, endte på en skuffende sjetteplass. Stallone-filmen fra 1995 spilte i sin tid inn 12,3 millioner dollar, noe som ble regnet som en flopp. Når 2012-versjonen med Karl Urban i hovedrollen i åpningshelgen kun dro inn 6,3 millioner dollar, er det betimelig å hente fram begrepet «box office bomb».

Om man ser på filmsuksesser som «The Avengers» og «The Dark Knight Rises» fra tidligere i år, kunne man jo tro at fanboy-publikummet som gjerne hausser opp filmer etter forhåndsvisninger på messer som Comic-Con skulle kunne dra inn en solid inntekt. Veldig mye positivt er blitt meldt om nettopp «Dredd 3D» helt fram til premieren, men av og til er det simpelthen ikke nok.

Som Hollywood Reporter skrev om tidligere i sommer, kan det være risikabelt å belage seg på at fanboy-gruppene skal være store nok til gi filmer rettet mot dem en solid inntekt. Navn som The Avengers og Batman kan trygt påstås å rekke utover disse gruppene, mens Judge Dredd tilsynelatende ikke har samme rekkevidde – selv om også han har utspring fra en populær tegneserie.

Faktisk har ikke «The Dark Knight» vært vist på Comic-Con i det hele tatt. Det har imidlertid filmer som «Cowboys & Aliens», «Tron: Legacy», «Scott Pilgrim vs. The World», «Green Lantern» og «Jonah Hex». Alle filmene fikk stor oppmerksomhet på Comic-Con, men floppet senere på kino. Riktignok ble både «The Avengers» og «Avatar» vist fram på Comic-Con, men det er grunn til å anta at det ikke er paneldebattene og eksklusive visninger av filmklipp der som gjorde at filmene gikk såpass bra som de endte opp med å gjøre.

Flere steder påpekes nå faren ved å spisse markedsføringen utelukkende mot fanboy-segmentet. I forkant av «Dredd 3D» var disse absolutt klare over at filmen var på vei (filmen hadde lenge en «100% fresh»-rating på Rotten Tomatoes), men når alt kommer til stykket tyder mye på at denne seergruppen rett og slett ikke stor nok til å sikre en box office-hit på kino. Kanskje vil det hele snu litt når filmen kommer ut på video – vi tror for eksempel at «Dredd 3D» vil gjøre det svært godt her på Comoyo om noen måneder.

Men som vi nylig skrev om, er da kanskje løpet allerede kjørt ifølge dagens Hollywood-modell – ettersom det gjerne er den første åpningshelgen på kino som er den viktigste for mange filmstudioer (i tilfellet «Dredd 3D» er det likevel ikke Lionsgate som får den hardeste smellen, ettersom Reliance Entertainment tok mesteparten av regninga).

Men vet du hva? Vi lar ikke dårlige besøkstall forhindre oss fra å glede oss til filmen, som har norsk premiere allerede denne uka.

Filmen har fått jevnt over gode anmeldelser, og brukerkommentarer som dette på Vulture:

I saw Dredd. It was f.cking awesome. F.cking. Awesome.

Følg med utover uka for en kick-ass dybdesak om Judge Dredd, forresten. Vi har satt rett mann på saken, har vi en følelse av.